Meer dan 3300 mensen hebben hun handtekening gezet voor een treinverbinding tussen het Nederlandse Weert en het Belgische Hamont. Dit station ligt op slechts 700 meter van de Nederlandse grens en zo’n 9 km kilometer van het station in Weert. Het doortrekken van de lijn kan eenvoudig omdat er al een niet-gebruikte spoorverbinding ligt. Op vrijdag 19 juli a.s. wordt de petitie Trein Weert-België aangeboden aan de Belgische en Nederlandse Spoorwegen. Dit gebeurt op Perron 3 van het treinstation van Weert om 10.00 uur.

Eind 2012 startte Eindhovenaar Tom Brouwers als burgerinitiatief een petitie voor de treinverbinding Weert-België. De petitie wordt aangeboden aan mevrouw van Balen, regiodirecteur Antwerpen van de NMBS en de heer Alting von Geusau, regiodirecteur Zuid van de Nederlandse Spoorwegen. Bij het aanbieden zijn wethouder Frans van Eersel (Weert), wethouder Frans Strik (Cranendonck) en burgemeester Theo Schuurmans (Hamont-Achel) aanwezig. Hiermee laten ze zien dat ook de gemeenten dit initiatief ondersteunen.

Ook de Nederlandse Provincie Limburg ondersteunt het initiatief. Anton Kirkels is namens de Provinciale Staten aanwezig. De Provincie heeft uitgesproken om samen met de Nederlandse en Belgische autoriteiten er alles aan te doen om de lijn Weert–Hamont–Antwerpen tot stand te laten komen. Zeven reizigersorganisaties uit Nederland en België pleiten ook al jaren voor de treinverbinding.

Extra treinverbinding impuls voor economie
In de petitie worden de Nederlandse en Belgische Spoorwegen opgeroepen werk te maken van de verbinding. In december 2013 wordt de lijn in België vanuit Antwerpen naar Neerpelt, doorgetrokken tot aan Hamont. Daarmee komt de trein weer een stuk dichter bij Nederland. De infrastructuur om door te rijden naar het Nederlandse Weert is grotendeels aanwezig via spoortraject de IJzeren Rijn, een traject dat niet in gebruik is.

De gemeente Weert is al jarenlang groot voorstander van een personentrein verbinding met België. Wethouder Van Eersel: “Je kunt nu op slechts twee plaatsen via het spoor de grens over: in het Roosendaal en in Maastricht. Het is toch een buitenkans om de lijn die er al ligt tussen Weert en België, ook te gaan gebruiken? Er zijn geen torenhoge kosten en langdurige procedures nodig om de lijn te activeren. Alleen de wil en bereidheid van alle betrokken partijen. De verbinding is goed voor de economie, het bedrijfsleven en de bereikbaarheid.” De potentie voor deze personentreinverbinding is recentelijk aangetoond in een onderzoek door MOVARES.

Voor wie nog wil tekenen, de petitie is online te vinden via http://petities.nl/petitie/treinweertbelgie.

5 REACTIES

  1. Joa, oees Wieert un internationaal KNOUPPUNT ! Schoeen ! En waal internationaal bereikbaar via de weeg (Maaseik, Bree en Hamuntj. Via de knaal (Loeeze), via de locht (vleegveldj Beul) en via ut spoor (Herentals, Antwerrepe). Auch in de historie waas Wieert un internationaal knouppunt.

  2. (Gezeen ut historisch belang van diees ontwikkeling heej de vertaaling vur de neet-Wieerter): Ja, ons Weert een internationaal KNOOPPUNT ! Mooi ! En wel internationaal bereikbaar via de weg (Maaseik, Bree en Hamont). Via de kanaal (Lozen), via de lucht (vliegveld Budel). En via het spoor (Herentals, Antwerpen). Ook in de historie was Weert een internationaal knooppunt.

  3. En als er over heel wat jaartjes dan ook nog eens Eindhoven-Düsseldorf zal komen zullen we een heel serieus internationaal knooppunt worden.

    Maar goed, dat is een scenario. Wie weet rijdt er over 50 jaar nog steeds geen Weert-Antwerpen en geen Eindhoven-Düsseldorf.

  4. Ja, echt leuk (maar niet heus). Als dit gerealiseerd is, komt vanzelf wel de IJzeren Rijn. Daar hoeven wij niet blij mee te zijn, met ons in Weert!!!!

Comments are closed.