De gemeente Weert wil zo snel mogelijk spitsstroken laten realiseren op de snelweg A2 tussen Weert en Eindhoven. Dat blijkt uit een antwoordbrief aan de PvdA.

De PvdA had onlangs extra aandacht gevraagd voor het fileleed tussen Weert en Eindhoven. De gemeente laat weten samen met de “A2-gemeenten” in Limburg en Noord Brabant zich in te zetten voor de verbreding van de snelweg. Ook werkt Weert samen met het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).

Op 4 maart 2014 zal het rapport “Onderzoek A2 Vonderen – Leenderheide” samen met het bedrijfsleven aangeboden worden aan de vaste Kamercommissie Infrastructuur & Milieu. Hiermee hoopt men de A2 problematiek op de politiek agenda van Den Haag te krijgen. Weert opteert om zo snel mogelijk spitsstroken aan te leggen. Dit als tussenoplossing totdat de uiteindelijke verbreding van de snelweg zal plaatsvinden.

De gemeente Weert benadrukt dat er kwalitatief uitstekende alternatieven voorhanden zijn. Het openbaar vervoer tussen Weert en Eindhoven is uitstekend met 4 intercity’s en twee sprinters per uur. Ook geeft Weert financiële ondersteuning aan de carpoolplaats naar de McDonald’s in Nederweert. Tevens geldt er een beperkt inhaalverbod tussen Valkenswaard en Weert.

16 REACTIES

  1. Ben benieuwd of dit na de gemeenteraadsverkiezingen ook nog hoog op de agenda staat. Maar hoe dan ook. Ik hoop van harte dat het lukt! Al moet ik zeggen dat qua drukte deze week wel mee valt… Gewenning?

  2. Als je een spitsstrook aanlegt, dan kun je net zo goed de weg meteen verbreden. De procedures zijn net zo lang en vroeg of laat wordt de vluchtstrook er toch weer aangeplakt. Dat betekent weer een jaar aanschuiven. Ik heb de zin ervan nooit ingezien.

  3. Ik wordt helemaal dood- en doodziek van al die locale politieke nitwits (en dan bedoel ik ALLE partijen), die zich nu in een keer weer druk maken over zaken waar ze van weten, dat het het kiesvee dwars zit. De PvdA heeft zich werkelijk nooit iets gelegen laten liggen aan de noden van automobilisten – eigenlijk alleen maar dwarsgelegen bij zaken als het N280 dossier – en beginnen nu in 1 keer iets te vinden van de A2, het CDA komt een beetje meejanken met pomphouders aan de grens (ten tijde van Balkenende 2 gingen de accijnzen ook knalhard omhoog) en zo kan ik van iedere partij wel iets noemen (en ja hoor ook de SP, voordat ze zich op dit forum weer op de borst gaan rammen) – zal blij zijn als de verkiezingen voorbij zijn en ga geen koffie drinken in zo’n campagnehuis, betaal liever ergens anders

  4. Het is inderdaad zo, dat politici na de verkiezingen meer met zichzelf bezig zijn dan met het welzijn van hun kiezers. Dus is mijn slogan: ” Politiek maakt meer kapot dan je lief is”. Dus ik drink niet en ik stem niet.

  5. ik citeer: Het openbaar vervoer tussen Weert en Eindhoven is uitstekend met 4 intercity’s en twee sprinters per uur.

    Dat is zeker iemand die iedere dag met de auto naar het werk gaat. De intercity’s zitten bom en bom vol. 2 keer per uur een lange trein of 4x per uur een korte trein dat maakt het verschil ook niet! buiten de vertraging die de treinen met regelmaat hebben!

    Die extra rijbaan had er al lang moeten liggen!

  6. Fijn, dat raadsleden/fracties in onze Gemeente Weert zich druk maken over al die Weertenaren, die, in die file naar Eindhoven, klem zitten.
    Vraag: Kunnen die Raadsleden zich er misschien eerst eens in verdiepen, wat die file-mensen allemaal elders zoeken? Misschien dat Weert zelf eerst naar een eigen alternatief kan zoeken voor die mensen…. Eigen burgers….
    Er ligt een pracht bedrijventerrein Kampershoek 2.0 klaar aan die A2. En In Nederweert, aan de andere kant van die A2 ook nog wat…..
    Dus Gemeente Weert, zelf eerst even kijken waarom die Weertenaren het elders moeten zoeken. Contact zoeken met b.v. die bedrijven en “SRE” gebruiken om goede plannen te maken voor mogelijke “invulling”, dichter bij Weert….
    Fileprobleem opgelost. Goed voor…. de hele wereld en de eigen bevolking !

    Een “Centre Commercial” op Kampershoek 2.0. is gepasseerd. (Jammer). Nu dus in de herkansing! Maar eerst een goed plan maken! Niet proberen alles af te wentelen op het rijk.

    (L) Weert

  7. De spitsstroken vanaf het Vonderen (St Joost) tot aan Kerensheide A2 (Geleen) heeft er toegeleid dat er zowel in zuidelijke richting als noordelijke richting hier totaal geen files meer zijn. Voordat er de spitsstroken waren stond het hier dagelijks in beide richting vast. Wat ook de files ri. Eindhoven zouden verkorten is om het aantal toeritten te gaan beperken. Bijvoorbeeld de oprit bij van de Wildenberg ri. Eindhoven en bijvoorbeeld Budel/Maarheeze. Liggen te kort bijelkaar.

  8. Proest het openbaar vervoer uitstekendddd???? Als haringen in een ton op een gepakt zitten in een vieze stinkende trein als die al is op tijd rijd ja de trein daar word je vrolijk van uhhh not. 🙁 🙁

  9. Toen het probleem rond Eindhoven werd aangepakt kon ieder kind van 4 jaar aan zien komen dat het probleem richting Weert zich zou gaan verleggen.En zie hier dat is gebeurt. 2023 is de datum dat het rijk eens gaat kijken hoe dit aan te pakken, dus lokale politiek, kansloos. Het is Limburg maar, ligt heel ver van den Haag. Ook de grens problemen zijn mijlen ver van Den Haag af dus hier komt geen oplossing voor.

    Je staat in de file of je wilt of niet tot ruim 2025 op zijn vroegst.

    Succes automobilisten.

    Gr. Harie

  10. Je hebt gelijk en dat zegt je naam al…! Weert heeft alle kansen laten liggen, zo jammer. Zuid Limburg en Noord Limburg krijgen van de Provincie al het geld. En waarom? Omdat wij geen plannen, geen ideeen hebben, wat hebben wij nu in Weet? Roermond de outlet… en wij?

    Wij hebben niets, helemaal niets! De Poort van Limburg? Te duur en te ver af van Brainport. En verder? Ik kan het niet noemen, lege winkelstraten? Weert 600 Jaar? Waarom denkt een Nederlander dat dat het ultiemeuitje is en dat echt niet te missen is? Ik vraag het mij af en of ze dan heel veel gaan kopen in onze winkels?

    Weert draait in zijn eigen treintje rond, en er gebeurt niets. Niet door het College en de Gemeenteraad. Zeemeeuw management, ze komen aanvliegen, maken een hoop kabaal, schijten alles onder en vliegen vervolgens snel weg!

    Mooi!

  11. Dit soort keuzes liggen in handen van het rijk. De A2 staat in zijn geheel niet in de file top-10 van het afgelopen jaar. Met andere woorden: het is zeer onwaarschijnlijk dat onze overheid geld in dit stuk snelweg zal gaan investeren.

  12. Gemeente Weert (en PVDA).
    Die spitstroken komen er echt niet met al de bezuinigingen die bij de overheid (Ministerie van Milieu en Infrastructuur) nog op de rol staan.

    Over het grootste weggedeelte is nog geen signalering boven de weg (aanleg kosten 1.2 miljoen per kilometer……..) Bij een aantal viaducten is de vluchtstrook te smal of is er zelfs geen. Verbreding viaducten, kosten?.

    Jaja droom maar verder “met ons in Weert”!

Comments are closed.