Horneland Rally succes

De organisatie kan terugkijken op een zeer geslaagde 17e editie van de Internationale Historische Horneland Rally 2014. Er was gekozen om de Horneland Rally over 3 dagen te verrijden.

Op donderdagmiddag is men, onder grote publieke belangstelling met een prachtig lentezonnetje, vertrokken op de Nieuwe Markt in Weert. Het massaal opgekomen publiek heeft zich de hele middag kunnen vergapen aan de auto’s van de deelnemers die opgesteld stonden.

De eerste dag stond in het teken van enkele testjes in Nederland, de laatste test kwam uit bij het speedway circuit in Venray. Het bleek een moeilijke test waar dus ook veel strafpunten zijn behaald.

Op vrijdagochtend vertrok de rallykaravaan vanuit Kelpen richting België. De deelnemers hebben gereden door de Oostkantons en de Ardennen; één deelnemer noemde het zelfs de rally van de 1000 bochten. De overnachting was in de buurt van Charleroi waar de deelnemers na 14 uur rijden, moe maar voldaan aan hun diner konden beginnen. De zaterdag zag er op papier gemakkelijk uit, dat was dus buiten de uitzetters gerekend. Ook de zaterdag kende enkele moeilijke punten en het tijdschema zat strak in elkaar zodat een beetje fout rijden direct werd afgestraft met een minuutje straftijd.

Het is een leuke competitie geworden tussen de uitzetters enerzijds en de chauffeurs en navigators anderzijds. Bepaalde stukken werden door de een als te makkelijk maar door anderen als te moeilijk ervaren. Volgens de deelnemers was het de leukste Horneland Rally van de laatste jaren: deze mening werd vertolkt door Harm Lamberigts op het podium bij de prijsuitreiking. Hij had de Horneland Rally in het verleden al een aantal keren gewonnen, een ervaringsdeskundige dus. Dit betekent dat de organisatie de goede weg is ingeslagen met “back to basics”.

De winnaars
In het Sportklassement is de hoofdprijs gegaan naar Giel en Arjan van der Palen met 10 strafpunten, in een Porsche 911 uit 1972. Eddy d’Hoe en Bjorn Vanoverschelde (MG B) hadden eveneens 10 strafpunten, echter doordat zij eerder de eerste strafpunten hebben opgelopen zijn zij tweede geworden in deze klasse. De derde prijs was er voor Alexander Leurs en Bart den Hartog met 11 strafpunten in een Opel A Ascona. Uit bovenstaande verschillen blijkt dat het tot het laatste moment zeer spannend is gebleven in de Sportklasse.

In de Tourklasse waren de winnaars Nic Pappijn en Alexis d’Hoore met 55 strafpunten in een Porsche 911 SC, de tweede plaats was voor John Coumans en Roland Verdonschot met 65 strafpunten in een Opel Kadett GT/E en de derde plaats met 68 strafpunten was er voor Harm van der Lof en Siebe Postuma, zij reden in een Alfa Romeo Giulia 1300 TI.

Er was ook een prijs voor de beste equipe uit de regio, de zogenaamde 0495 prijs, deze was er voor Jos Heltzel en Dirk Dormans, in een Alfa Romeo GTV 2000 Bertone. Voor Dirk Dormans was dit de eerste deelname aan de Horneland Rally dus dat belooft wat voor de toekomst.

Voor diegene die de testjes het meest correct hadden uitgevoerd was er ook een prijs. In de sportklasse waren de winnaars Peter Stox en Ad van der Werf met een Porsche 911 RS en in de Tourklasse waren de het Rombout en Karin Eikelenboom met een Volvo PV544. Tevens was er ook een prijs voor de beste Mixed equipe overall en dit waren Joost Chermin en Marleen van Gent met 48 strafpunten, zij reden in een Alfa Romeo Coupe Sprint.

Tenslotte was er dit jaar ook voor het eerst een fotowedstrijd georganiseerd, deze vond plaats tijdens de start op donderdag en de rit en de testjes op de donderdag.

winnaar fotowedstrijd

De eerste prijs was voor Jac Stevens met een schitterende actiefoto. De winnende foto op canvas werd aan hem uitgereikt, tevens mag hij volgend jaar als gast mee met de rally om verslag te doen. De tweede prijs was voor Helma Thielemans, zij kreeg ook haar foto aangeboden op canvas. De derde prijs tenslotte was voor Stefan Maatman en zijn ingelijste foto werd aan hem uitgereikt. Ook was er voor alle deelnemers een aandenken in de vorm van een foto genomen tijdens de start op donderdagavond.

Al deze prijzen zijn zaterdagavond uitgereikt onder het genot van een hapje en een drankje, tevens werden hier ook alle sponsoren, vrijwilligers en organisatoren bedankt voor inbreng en inzet.
Tenslotte hopen we alle deelnemers volgend jaar weer terug te zien bij de 18e editie van deze rally, die zal plaatsvinden op 6 en 7 Maart 2015.

Dus rallyliefhebbers noteer de data alvast in de agenda, en tot volgend jaar!