De verbreding van de snelweg A2 heeft de volle aandacht van de gemeentes Heeze-Leende, Cranendonck en Weert. Vooral de hoeveelheid sluipverkeer door de kernen naast de snelweg is de gemeentebesturen een doorn in het oog.

Onlangs vond op uitnodiging van wethouders verkeerszaken Jos van Bree uit Heeze-Leende en Carola Meuwissen uit Cranendonck een overleg plaats met mevrouw Visser, lid Tweede Kamer VVD en in die functie woordvoerder verkeer.

Het doel van het overleg was om de situatie rondom de snelweg A2 tussen Eindhoven en Weert op de agenda te krijgen en de verkeersproblematiek voor met name de gemeenten Heeze-Leende en Cranendonck te benoemen. Doordat er tegenwoordig bijna dagelijks ´s ochtends en ´s avonds files staan op de snelweg kiest veel verkeer voor een sluiproute. Hierbij zorgt het vele verkeer voor drukte in de relatief kleine dorpskernen waarbij de maximumsnelheid op plekken waar het even mogelijk is vaak wordt overschreden. Naast de wethouders en het Tweede Kamerlid waren ook verkeerskundige Berry Verlijsdonk uit de gemeente Cranendonck en Anton Kirkels, Provinciale Statenlid VVD Limburg aanwezig.

Wethouder Van Bree legde uit wat tot nu is gebeurd om dit onderwerp onder de aandacht te brengen en welke zoektocht is gedaan naar tussentijdse oplossingen. Ook wethouder Meuwissen gaf aan dat het vele sluipverkeer onveilige situaties met zich meebrengt voor de schoolgaande kinderen die over de parallelweg richting de middelbare school fietsen. Daarnaast zorgt het verkeer ‘s ochtends vaak voor verkeersopstoppingen in de kern Maarheeze. Volgens Tweede Kamerlid Visser zijn oplossingen zoals spitsmijden prima, maar vooral tijdelijk. Een structurele oplossing ligt meer in een extra rijstrook op de A2.

18 REACTIES

  1. Dus dat is besproken. Mooi. En zijn er ook vervolgafspraak gemaakt? Acties opgesteld? Een stappenplan om de plannen werkelijkheid te maken? Komt dit nu ergens op een agenda en wordt er dan iets mee gedaan?
    Hoe gaat het nu verder?

  2. Dit is ook weer een voorbeeld van het disfunctioneren van het politieke systeem waarmee we opgescheept zitten. Het moet allemaal zo omslachtig en dus zo traag. Ook hier kan een kind de was doen als het ware.
    Het kan allemaal binnen no-time opgelost worden maar het zijn allemaal die partijprogrammaatjes en regeerakkoordjes die dat verhinderen. Dus nogmaals, laat het gezond boerenverstand zegevieren.

  3. Nederlanders blijven Kruideniers. Zuinig tot op het bot. Dat is de volksaard. We moeten het er mee doen!
    Dus in Nederland zijn huizen, wegen, parkeerplaatsen, stadhuizen (uitzondering?),lonen, WC’s, kleiner dan elders…

    Vooruitzien, is een eigenschap. Maar in onze volksaard ontbreekt die. Een Boulevard in Nederland is een steegje in de ogen van de “Buitenlander”.

    De “Unter den Linden”, De “Champs Elise”, het Rode Plein… leg ze maar naast de Beekstraat en de A2.

    Kom op Weert, als aanleunende gemeenten aan de A2 wegen blokkeren voor doorgaand verkeer, moeten de beheerders van de A2… wel luisteren !!! Toch?

    Waarom vind Weert, dat de A2 toekomstgericht moet worden? Wees slim Politiek Weert !! Verenig U !!!!

    Stop met dat dwarsliggen, tegen elkaar! Gebruik het verstand. Zelfs als het niet te vinden lijkt !!!!

    Wie heeft er nog een VISIE ????

  4. Nou gelijkhebje, VISIE heb jij in ieder geval wel…

    Maar om ons klein, maar fijne Weert te vergelijken met Berlijn of Parijs, dat is natuurlijk appels met peren vergelijken (ofschoon wij natuurlijk ook ons eigen Rode Plein hebben).

    Ik rij trouwens liever met mijn auto over de Wilhelminasingel dan de Champs Elise.

    Maar de A2 is gewoon iedere ochtend en middag een fiasco! Ik geef toe, ik rij ook vaak door Maarheeze en daarna zolang mogelijk via de in-, uitvoegstrook, maar dan schiet het nog niet erg hard op.
    Maak gewoon van de vluchtstrook een spitsstrook, zoals bij Echt, en gooi die tussen 7 en 9 uur en 16 en 18 uur open en alle problemen zijn (relatief eenvoudig) opgelost.

  5. Een verbreding zal voor een gedeelte zijn nut hebben. Echter is ook een groot gedeelte van de files te wijden aan het feit dat er geregeld aanrijdingen gebeuren op dat stuk. Als er bij Heeze of afrit Valkenswaard een aanrijding is, dan staat er in een mum van tijd over de hele A2 een file.
    Misschien als de automobilisten/ vrachtwagenchauffeurs iets minder bezig zouden zijn met andere bezigheden in hun auto dan autorijden (GSM checken, navigatie instellen,enz) zou dat ook voor een groot gedeelte schelen in de file vorming.

  6. Gewoon wachten tot 2027. Dan staat daar elke ochtend 15km file. Na de aanpassing wordt dat teruggebracht naar 7km file en is de politiek happy….

  7. @Philip S:
    Helaas is de vluchtstrook net te smal om een spitsstrook van te maken…

    @Tube64:
    Veel ongelukken gebeuren juist omdat er maar twee rijstroken zijn. Bij drukte is het dingen omdat iedereen zo snel mogelijk wel invoegen en omdat velen per se links willen rijden.
    En dan heb ik het nog niet eens over het stuk bij Valkenswaard waar het van drie naar twee banen gaat..
    Bij drie delen geen je toch minder ge-emmer.

  8. Sorry, ik bedoelde DRINGEN omdat iedereen zo snel mogelijk WIL invoegen.

    En op het laatst:
    Bij drie BANEN HEB je toch minder ge-emmer.

    Sorry, komt door de autocorrectie…

  9. Waar blijft de Sp nu met hun meldpunten? Of is verbreding niet interessant voor hen!? Rij ook dagelijks over dit stuk snelweg en het is simpelweg gewoon een drama daar! Ook de sluipwegen tot in leende ken ik ondertussen ook wel. Maar zelfs die wegen stromen helemaal vol!

  10. Geen meldpunt nodig. De klacht is duidelijk, er staat iedere morgen file. De oplossing is ook duidelijk, de weg verbreden zodat de file korter wordt. Dat kost erg veel geld en daar is het Rijk voor nodig. Er zijn in het coalitieakkoord afspraken gemaakt dat ook de gemeente Weert zich blijft inzetten voor verbreding van de A2:

    Een belangrijk verbeterpunt is de A2 tussen Weert en Eindhoven. Mede op basis van het onderzoek uit 2013 streven wij naar capaciteitsverhoging op dit tracé van de A2. Samen met provincie Limburg en Noord-Brabant en alle A2 gemeenten in de regio blijven wij het Rijk benaderen om deze autosnelweg aan te pakken. Vooruitlopend op een structurele oplossing, willen wij de komende periode gebruiken om samen met partners en het Rijk te kijken naar tijdelijke maatregelen voor het beter benutten van de huidige infrastructuur.

  11. Als de crisis nog 5 jaar aanhoud dan is er plek genoeg op deze weg. Mij wekt de indruk dat het 5-7jaar geleden veel erger was daar. Ik rij er bijna iedere morgen tussen 6.15 en 7.15 maar kan niet zeggen dat ik er super vaak file heb de laatste tijd. Of is dit tegenwoordig later. Vroeger begon daar de ellende vanaf half 7 toch zo een beetje.

  12. Alhoewel het wettelijk toegestaan is, vind ik het niet erg sociaal een hele rij filerijders over de in- en uitvoegstrook en dan m.n. bij het tankstation op de A2 bij Maarheeze voorbij te rijden en dan op het laatste moment je er weer tussen te wringen. Zo zorg je voor nog meer vertraging voor de rijders achter je en wat schiet je er nou werkelijk mee op ?

    Rijders over de parkeerplaats van het tankstation worden regelmatig beloond met een grote algehele controle door politie en douane en daar kan ik dan geen medelijden mee hebben. Kans op een bon en zeker geen tijdswinst.

  13. Ik rij al meer dan 25 jaar dagelijks tussen Weert en Eindhoven en ervaar dus ook al die tijd de dagelijkse files.

    Tot voor enkele jaren terug, voor de verbreding rond Eindhoven, was Leenderheide het probleem. Vanaf de oprit Leende was het altijd file tot Leenderheide.

    Toen de verbreding rond Eindhoven een feit was (wat overigens erg knap gedaan is om zo’n verbouwing te doen zonder al te veel hinder voor het verkeer) heb ik zo’n 3-4 maanden kunnen genieten van een vrije doorstroom van Weert naar Eindhoven.

    Daarna heeft de file zich verplaatst en bevind deze zich nu dagelijks van (ongeveer) Weert tot juist aan de afslag Leende waar vroeger de file dus begon. Als het verkeer van deze oprit eenmaal toegevoegd is aan het verkeer op de A2, stroomt het allemaal weer wat beter door en kun je richting Leenderheide vaak toch al 90-100 km per uur rijden.

    Het probleem lijkt mij dus te zitten in het verkeer dat in moet voegen, wat zoveel is, dat dat eigenlijk zoals op andere locaties met stoplichten gereguleerd zou moeten worden. Dit ontmoedigd waarschijnlijk ook het sluipverkeer in de dorpen.

    Daarbij, veel verkeersdeelnemers lijken verliefd te zijn op de linkerbaan want als ze invoegen, rammen ze maar al te graag meteen door naar de linkerstrook. En hoe groter de auto, hoe brutaler het rijgedrag.

    En meer dan eens blijkt dan toch de rechterbaan sneller of in ieder geval net zo snel te zijn als de linkerbaan. Alleen gaat het rechts wat gelijkmatiger zonder de hele tijd te moeten remmen en weer optrekken.

    Jammer dat er wel geld was om een paar dure ecoducten te bouwen en geen geld voor een oplossing voor het al jaren voortdurende fileprobleem op de A2. En dan mag je hopen dat die ecoducten niet verbreed moeten worden als de verbreding van de A2 er gaat komen.

    Ook al wordt deze dagelijkse file vaak niet genoemd bij de filemeldingen, de files bestaan wel degelijk !

  14. 2027? Gewoon net zo hard blijven schreeuwen en roepen totdat er werk van wordt gemaakt. Lukt dat trouwens wel een spitsstrook met die nieuwe viaducten? Is erg krap namelijk. Lijkt me trouwens niet zo moeilijk om een 3e rijstrook te realiseren, allemaal gemeentegrond en die willen allemaal meewerken.

Comments are closed.