ProRail gaat in de zomervakantie grote delen van het spoor vernieuwen op het emplacement aan de oostkant van station Eindhoven. Ook vinden er grote vernieuwingswerkzaamheden plaatst tussen Eindhoven en Blerick. De vernieuwing is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat treinen er veilig en comfortabel overheen kunnen blijven rijden. De vernieuwingen hebben zeer ingrijpende gevolgen voor het treinverkeer tussen Eindhoven – Venlo en Eindhoven – Weert.

Nieuw spoor
De werkzaamheden in Eindhoven starten op zaterdag 18 juli en duren tot en met zondag 9 augustus. In drie weken tijd worden tussen het station en de splitsing naar Venlo en Weert, spoorstenen (ballast), dwarsliggers, spoorstaven en wissels vernieuwd. De eerste week van zaterdag 18 juli tot en met zondag 26 juli vinden er ook vernieuwingswerkzaamheden plaats tussen Eindhoven en Blerick waar eveneens delen van het spoor worden vernieuwd. De werkzaamheden zijn in overleg met de reizigers- en goederenvervoerders bewust gecombineerd, mede om de hinder voor reizigers zo veel mogelijk te beperken.

Treinverkeer
Door de werkzaamheden kan NS deels geen treinen en deels minder treinen rijden. Hierover volgt later dit jaar nadere informatie. Het staat al wel vast dat reizigers rekening dienen te houden met vervangend vervoer en een extra lange reistijd afhankelijk van het moment.

ProRail vernieuwt
De vernieuwing van het spoor in Eindhoven is onderdeel van de grootste vernieuwing en aanpassing van het Nederlandse spoor sinds het bestaan van de spoorwegen. Dat is noodzakelijk voor verbetering en verdere groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in.

6 REACTIES

  1. Goede zaak. Het spoornetwerk in Nederland is hopeloos verouderd door achterstallig onderhoud. Ik heb er geen moeite mee om een tijdje rekening te moeten houden met vertragingen vanwege vernieuwingen.

  2. In het artikel van nu.nl hebben ze het over vrachtverkeer, denk hierbij aan zoutzuur, acrylonitril, 1,3-butadieen enz. die wil ik niet graag langs hebben reiden.
    stel je maar eens voor dat zoiets gaat lekken of erger!
    Kan goed begrijpen dat Nederland hier niet op staat te springen, denk aan de burgers van de plaatsen waar deze langs komt en het natuurgebied De Mijnweg bijv.
    Als je wel eens op het station staat en die ketelwagens ziet hoe belabberd deze uit zien.

    personen vervoer vind ik niet erg maar dat is voor Antwerpen dan niet belangrijk.

Comments are closed.