Vanaf december vorig jaar is de bediening van de Stads- en Biesterbrug in Weert in handen van Rijkswaterstaat. Sindsdien zijn er 14 storingen geregistreerd door Rijkswaterstaat waarbij sprake is geweest van een stremming voor weg- en/of waterverkeer.

Vorige week woensdag wat het weer zover, dit tot grote ergernis bij de Weertenaren. De Biesterbrug was omlaag, maar de slagbomen gingen maar aan één zijde open. Het verkeer op de weg moest wachten op een volgende boot. Toen deze was gepasseerd werkte alles weer normaal.

Een woordvoerster van Rijkswaterstaat geeft aan dat 10 van de 14 storingen hebben plaatsgevonden en ‘slechts’ 4 in de periode van januari en februari in 2015. Het aantal storingen is dus aanzienlijk verminderd.

De oorzaak zijn een aantal kinderziektes die in het gemoderniseerde systeem zaten. Rijkswaterstaat geeft aan dat de bruggen zijn voorzien van een totaal nieuw en “hypermodern” systeem. “De omschakeling van het oude naar het nieuwe systeem was dan ook geen makkelijke opgave”, zo licht de woordvoerster toe.

De gemeente Weert geeft aan dat zij ook storingmeldingen hebben ontvangen. Zij sturen deze direct door naar Rijkswaterstaat. “Ze proberen de storingen vanuit Tilburg op te lossen, maar dat zien de mensen niet. Indien de storing niet op afstand te verhelpen is, dan is een monteur binnen 1,5 uur ter plaatse”, aldus een woordvoerster van de gemeente Weert.

Rijkswaterstaat ziet ook liever geen storingen, maar ze zien de toekomst positief in. Men geeft aan dat er al maatregelen worden toegepast om het verkeer op de weg te ontlasten. Tijdens de spits van 7.45 – 8.15 uur en 16.30 – 17.00 uur krijgt de beroepsvaart geen doorgang bij de bruggen. De pleziervaart moet zelfs nog langer wachten. Zij krijgen geen doorgang van 7.30 – 8.30 uur en van 16.30 tot 17.30 uur.