Foto’s – Op het perron van het Station Weert heeft gedeputeerde Van der Broeck op maandagochtend 2 maart samen met burgemeesters en vertegenwoordigers van Neerpelt, Hamont, Kinrooi, Vlaamse overheid, Weert en Cranendonck symbolisch de oude dienstregeling uit 1884 Weert-Hamont-Antwerpen onthuld. Hiermee maakte hij zijn plan bekend om grensoverschrijdende spoorverbindingen mogelijk te maken en te verbeteren. Hiervoor is EU-geld aangevraagd.

Goed personenvervoer naar België versterkt de positie van Limburg en meer specifiek van Weert. Het brengt Weert van de rand van Limburg, naar een meer centrale ligging. Momenteel zijn er slechts twee grensoverschrijdende verbindingen per spoor van Nederland naar België, namelijk bij Maastricht en Roosendaal. Weert-Hamont moet de derde worden.

Spoorverbindingen tussen landen sluiten vaak moeilijk aan doordat er verschillende veiligheidssystemen zijn, afstemming tussen vele overheden moet plaatsvinden en vaak niet duidelijk is wie wat moet betalen. Met de aangevraagde subsidie wordt het onderzoek gestart wat moet leiden tot een heldere businesscase.

Totaal gaat om €5 miljoen voor de intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven en de treinverbindingen Brussel-Leuven-Luik-Maastricht en Antwerpen-Hamont-Weert. De subsidie is bedoeld om onderzoek te doen naar de realisatie van de trajecten en deze ‘besteksgereed’ te maken. Naar verwachting zal het onderzoek over twee jaar zijn afgerond.

De plannen voor personenvervoer tussen Antwerpen en Weert wordt ondersteund door de Nederlandse en Belgische gemeenten en Provinciale besturen. Ook de Nederlandse overheid staat achter het plan, want zij hebben samen met de Provincie Limburg de subsidie-aanvraag ingediend. De Belgische vertegenwoordigers waren dankbaar en zeiden hun medewerking toe om het project zo snel mogelijk te laten slagen. Ook ondernemer Thijs Hendrix was aanwezig om zijn toekomstplannen met Antje van de Statie bekend te maken. Hierbij is een internationale spoorverbinding van groot belang en ook hij zei zijn ondersteuning toe.

11 REACTIES

  1. 5 miljoen over de balk….Als een Belg graag in Weert wil gaan shoppen komt hij met de auto…Als een Weertenaar naar Hamont wil kan hij zeer waarschijnlijk met zijn eigen auto. Voor die paar mensen die het prettig/leuk vinden om met de trein te gaan: dat is niet rendabel. Misschien op za/zo een keertje op en neer. Daar hoef je al die moeite niet voor te doen.

    Een Duitser krijg je helemaal niet uit zijn auto. Het feit dat er geen Duitser bij was geeft (m.i.) al aan dat deze helemaal geen interesse hebben. Diezelfde Duitsers zijn nog niet eens aangesloten op de Betuwelijn (die wel op het Duitse net aansluit qua electrificatie)

    De Belgen willen vooral de mogelijkheid openhouden om misschien nog eens ooit een trein uit antwerpen door NL natuurgebieden te sturen richting (iets van een afspraak zeer lang geleden toen o.a. Vlaanderen naar Belgie ging).
    Al met al zal op zijn best Antje van de Statie 10 kopjes koffie met vlaai meer verkopen per jaar. Op zijn ‘slechts’ denderen er 100 goederentreinen per dag door de Boshoverheide en Weert (en verder). De machinist gaat niet stoppen voor koffie.

    De vraag voor de eerste 4 miljoen: wat is de businesscase nu eigenlijk, deze is verschillend voor alle partijen.

  2. Ook ik ben voor personenvervoer. Maar als na dat personenvervoer de kans op goederenvervoer groter wordt, dan liever geen personenvervoer naar België vanuit Weert. Er is nog niemand die me kan beloven dat er na het personenvervoer geen goederenvervoer over de IJzeren Rijn komt.

    Vorige week stonden de burgemeester van Weert, gedeputeerde Van der Broeck en heel politiek Weert en Limburg op de achterste benen toen Belgie weer eens met het stokpaardje ‘IJzeren Rijn’ op de proppen kwam. Ze zijn namelijk tegen reactivering van de IJzeren Rijn, maar daarnaast werken ze wel 100 % mee aan personenvervoer. Hebben ze de garantie gekregen dat er geen goederenvervoer volgt. NEE, die garantie hebben ze niet. Wanneer begrijpt men nou eens dat het een proces in fases is?

    Met dank aan al deze bobo’s wordt straks de IJzeren Rijn druk bevolkt door tientallen goederentreinen vanuit de haven van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied.

  3. IJzeren Rijn, laat gauw komen die hap zodat Weert er economisch er weer bovenop komt. Al die mensen die er zo tegen schreeuwen hebben totaal geen idee waar ze tegen schreeuwen. Vroeger is er altijd goederen vervoer geweest en ook nog eens met die stoomlocomotieven. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden, dat worden we wel allemaal van die schreeuwers die overal op tegen zijn.

  4. Toch maar eens op excursie gaan in de fabriek waar Unox de soep maakt. Dat is nog heftiger dan een dropfabriek.

  5. Ik zeg ja. Dan kunnen we gezellig met de familie op zaterdag naar Antwerpen, pintjes drinken en met de trein terug. Veilig naar huis.

  6. Totaal verkeerde stellingname ! Als je kijkt hoeveel Nederlandse auto’s In Neerpelt en Mol staan geparkeerd en hoeveel Belgische in Weert en Maarheeze dan is het duidelijk dat reizigers aan beide zijden van de grens van elkaars spoor gebruik willen maken. Zit regelmatig in de trein en kom dan mensen uit België tegen die een dagje Utrecht of Amsterdam hebben gedaan en Nederlanders die naar Antwerpen willen ! Ook voor studenten en woon werkverkeer is er behoefte ! zowel in Nederland als België is parkeren in GROTE steden moeilijk en duur als je alleen naar Weert kijkt is het misschien net niet genoeg maar zowel uit Eindhoven als Roermond is er belangstelling voor over de grens !

  7. Door alle projectleiders van de Gemeente Weert op deze trein te zetten met een retourtje Belgie. Dan bespaard Weert miljoenen Euro’s omdat deze projecleiders niet funcioneren en veel geld verknoeien door fouten in projecten en veel vuldig langs elkaar door werken. Stelletje foute ambtenaren. BAH.

Comments are closed.