Pasparkeren populair

Sinds een paar maanden is het parkeren in Weert makkelijker geregeld. Het pasparkeren is favoriet onder de gebruikers. Vanaf de invoering is het gebruik ervan gestegen tot 45% van de totale bel- en pastransacties. Vanaf het najaar kan behalve in de parkeergarages ook op straat gepind worden. Zeker voor buitenlandse bezoekers is dit gemakkelijk.

De raad behandelt in oktober een voorstel om langparkeerders meer gebruik te laten maken van de parkeergarages. Daardoor komt er ruimte vrij op straat voor de kortparkeerder die even zijn/haar boodschap wil doen.

Bel- en pasparkeren
Op verzoek van de ondernemers en gebruikers is sinds 2 mei vooral de mogelijkheid voor het achteraf betalen in het openbaar gebied fors uitgebreid. Zo is het belparkeren ingevoerd en zijn er paslezers geplaatst waar met een Bezoekerspas of Weerterlandpas kan worden betaald. Vanaf de invoering is het gebruik ervan gestegen tot 45% van de totale bel- en pastransacties. Het totaal aantal transacties is al ruim 20.000.

Nieuwe betaalautomaten
In het najaar worden de betaalautomaten in het centrum vervangen. Dan is het ook mogelijk via dip en go (pinnen zonder code) en via pin te betalen. Zeker voor buitenlandse bezoekers is dit gemakkelijk.

Parkeergarages
Alle parkeergarages die zijn uitgerust met een slagboom zijn voorzien van alle gemakken en betaalmogelijkheden. De toegang werkt met kentekenherkenning. Bij het inrijden wordt het kenteken gekoppeld aan de parkeerkaart. Na betaling gaat de slagboom vanzelf open. Het voordeel van de garages: koel in de zomer, warm en droog in de winter.

Kosten
De gebruiker betaalt door het achteraf betalen “real time”. Dat wil zeggen, je betaalt per minuut. Wel moet bij het gebruik van bel- of pasparkeren een starttarief aan de provider worden betaald. Een uitzondering hierop vormen de garages waarbij je betaalt aan de ticketautomaat. Aan het uitnemen van een kaartje zijn geen kosten verbonden.

Stimuleren gebruik parkeergarages
Er loopt nu een onderzoek hoe langparkeerders gestimuleerd kunnen worden gebruik te maken van parkeergarages. Daardoor komt er ruimte vrij op straat voor de kortparkeerder die even zijn/haar boodschap wil doen. De parkeerplaatsen op straat worden nu grotendeels in gebruik genomen door bewoners, ondernemers en werknemers. De garages hebben nog voldoende vrije ruimte om de langparkeerders van een parkeerplaats te voorzien. Ook de huidige zone-indeling wordt bij het onderzoek betrokken om de parkeermogelijkheden duidelijker en aantrekkelijker te maken.
De informatieve commissie bespreekt in september een voorstel. Dit voorstel, inclusief eventuele opmerkingen uit de commissie, wordt op 28 oktober aan de raad voorgelegd.