Hamont – De vereniging, vTv – Vereniging Treinreizigers- vervoer heeft op minder dan drie weken tijd meer dan 5.000 (Oom precies te zijn 5.147 tot 15-12-2015) handtekeningen verzameld voor haar petitie om een snelle elektrificatie van de spoorlijn Mol – Hamont te eisen. De elektrificatie is ook in het belang van de ontwikkeling van een treinverbinding voor personenvervoer tussen Weert en het Belgische Hamont. Als deze elektrificatie zal worden uitgevoerd geeft dit ook grote kansen voor de treinverbinding Weert – Antwerpen.

Op 16 december overhandigde de heer Jean Pauwels en Peter Couwenberg voorzitter en secretaris van de vereniging, vTv-vereniging Treinreizigersvervoer deze petities aan de bevoegde minister van mobiliteit Mevrouw Galant.

Tijdens de overhandiging op het kabinet aan twee vertegenwoordigers van de minister (minister Galant was in extremis verontschuldigd) bepleiten de heer Jean Pauwels en Peter Couwenberg een snelle elektrificatie van de lijn Mol – Hamont met de volgende argumenten:

  •  De elektrificatie van deze lijn Herentals – Neerpelt, nu Hamont, is sinds 1981 meermaals opgenomen in de lijst van investeringen maar telkens omwille van budgettaire reden afgevoerd. De eerste fase Herentals – Mol is pas in gebruik genomen en uitstel van de elektrificatie tot Hamont betekent een achteruitgang voor Noord- Limburg.
  • Elektrisch rijden betekent een aanzienlijke besparing van de exploitatiekosten t.o.v. treinen die op dieselolie rijden. En heeft een gunstig effect op het milieu en de CO2 uitstoot!
  • Dit laatste is gelet op het Belgisch engagement tijdens de milieutop in Parijs erg actueel en belangrijk. Wij merken dat zeker ook onze toekomstige generatie, zoals vele studenten de petitie onderteken omwille van dit argument.
  • Niet elektrificeren kan betekenen dat de lijn Hamont – Antwerpen in twee delen gereden gaat worden: elektrisch en diesel wat betekent dat de Noord- Limburgers naar Antwerpen 2 maal en naar Brussel 3 maal moeten overstappen.
  • Zoals veel Limburgse landgenoten zeggen: Ook Noord-Limburg heeft recht op een moderne elektrische trein.
  • Limburg is wat elektrische lijnen betreft achtergesteld! Ongeveer 75 km (dit is de helft van de Limburgse lijnen) wordt bereden door dieseltreinen, voor België is dit 259 km, voor Wallonië 49 km en Vlaanderen 210 km.

De vereniging vTv gaat deze petitielijst ook nog afgeven aan de Vlaamse minister voor mobiliteit de heer Ben Weyts, om zo dit dossier als hoogste Vlaamse spoorprioriteit te bekomen. Ook plant de vereniging vTv een bezoek aan de heer Luc Lallemand van Infrabel en heer Cornu van de NMBS-groep.

Nu de voorbereidingen voor de opmaak van het nieuwe investeringsplan voor de spoorwegen volop in voorbereiding zijn is het belangrijk dat de grieven van Noord Limburg bekend zijn in Brussel. Meer dan 5.147 handtekening op minder dan 3 weken verzamelen duidt erop dat deze elektrificatie meer dan gewenst is en geen uitstel meer mag krijgen. En, de petitie loopt op dit moment nog als een “elektrische” trein voort. De ondertekeningen blijven binnen stromen.

http://petitie.be/petitie/elektrificatie-spoorlijn-mol-hamont-l19

3 REACTIES

  1. Ik snap echt niet waarom Weert hier voorstander van is. Ja er komen wat meer mensen uit Belgie. (en er gaan er ook…). Dit is toch maar minimaal. Die Belgen komen toch wel met de auto of ze komen niet. Ze komen echt niet omdat er een trein loopt.

    Vervolgens denderen er wel continue goederen wagons door je stadje …

  2. De Belgische spoorwegen moeten miljarden bezuinigen op vervoer en infrastructuur. De regering (Vlaams of federaal) is echt niet onder de indruk van een paar duizend handtekeningen.

  3. Klein denken, ‘dit lukt toch niet, dus het andere ook niet, dus laat maar zitten. Wie doet het licht uit trouwens?’ heeft nog nooit niks en niemand vooruit geholpen. Je past in een traditie van minderwaardigheid die ik nog steeds te vaak in deze stad proef.

    Ik zet in op vooruitgang. Dat zijn we verplicht aan een ieder. iedereen en alle ideen zijn welkom. Doe je mee?

Comments are closed.