Mondzorg Moesel is klaar voor de toekomst

7 min. leestijd

Al sinds de jaren ’90 kunnen inwoners van Weert voor mondzorg terecht aan de Christinelaan in Weert. Hier is Mondzorg Moesel gevestigd: een tandartspraktijk waarin alles tegenwoordig draait om persoonlijke aandacht en de modernste technieken.

Een sterk team vormen ze naar eigen zeggen: klinisch prothese technicus Luc Yzermans, tandarts Roy Hoofwijk en praktijkmanager Inge Sommer. Samen zetten ze Mondzorg Moesel weer op de kaart, nadat de praktijk een aantal moeilijke jaren heeft doorstaan. “De praktijk is in de jaren ’90 opgezet en vervolgens meerdere keren verkocht. Daardoor kregen patiënten telkens weer een nieuwe tandarts en ontwikkelde de praktijk een slechte naam”, zo legt Luc uit. Zijn collega Roy vult hem aan: “Als mensen weten wat hun behandeling inhoudt, als ze weten wat ze moeten betalen en als hun afspraken kloppen, dan krijgen ze vertrouwen. Dat was weg hier.”

Vertrouwen

Twee jaar geleden werd de praktijk echter overgenomen door Prime Dental Alliance (PDA): een overkoepelende, ondersteunende organisatie. “Zij nemen praktijken over, maar laten de autonomie – binnen bepaalde grenzen uiteraard – bij de praktijken zelf”, zo legt Roy uit.

Samen met Inge en Luc heeft hij de afgelopen anderhalf jaar dan ook hard gewerkt aan de wederopbouw van Mondzorg Moesel, met succes. Roy: “De eerste keer dat ik hier kwam zeiden mensen: ‘Alwéér een nieuw gezicht?’. Dat begrijp ik, dat het niet prettig is om steeds weer een nieuw gezicht te zien. Ze waren dan ook heel erg terughoudend en sceptisch over hoe lang ik zou blijven. Bij de tweede controle hoorde ik: ‘Oh, je bent er nog steeds!’ Ja, ik ben er nog steeds. En bij de derde controle: ‘Oké, nu je er nog steeds bent, moeten we toch maar eens gaan nadenken over wat je de vorige keer zei’, over een kroon bijvoorbeeld. Als je dan ook nog eens goed werk kunt leveren, dan win je het vertrouwen van je patiënten. Dat is niet meer dan een hele normale manier van omgaan met elkaar.”

Ook volgens Inge is het merkbaar dat Mondzorg Moesel weer in een stijgende lijn zit. “We voeren regelmatig willekeurige klanttevredenheidsonderzoeken uit en zien dat we daar behoorlijk goed op scoren. Zijn er punten van verbetering, dan reageer ik daar netjes op en gaan we ook meteen proberen daar werk van te maken.”

Open voor iedereen

Regelmatig weten mensen die eerder afhaakten de weg naar Mondzorg Moesel dan ook weer te vinden. Daar kunnen ze inmiddels terecht voor vrijwel alle behandelingen onder één dak: van periodieke controles tot het bleken van tanden, implantaten en protheses. Bovendien staat de praktijk open voor iedereen, ongeacht afkomst of spreektaal. “Zeker in deze wijk, waarin een gemêleerde groep mensen woont, vinden we het belangrijk om iedereen van dienst te kunnen zijn. Zelf spreken we Nederlands, Engels, Frans, Duits en dialect. Daarnaast hebben we medewerksters die Arabisch en Kroatisch spreken”, aldus Roy. Inge: “Je merkt dat voor veel mensen de drempel zo een stuk lager wordt en dat zij zich zo ook gewaardeerd voelen, ondanks dat ze een andere taal spreken.”

Ook dat de medewerkers zelf uit de buurt komen, maakt de stap om bij Mondzorg Moesel naar binnen te lopen kleiner. Luc: “Dat Inge, die zelf op Moesel woont, hier aan de balie staat brengt al veel positiefs teweeg.” Roy: “Ik heb zelf een tijd op Graswinkel gewoond én ik praat dialect, dat maakt voor veel mensen de drempel heel laag. Steeds meer patiënten zeggen dan ook gewoon Roy tegen mij en dat is prima, zo willen we het hebben. Benaderbaar, aanspreekbaar en laagdrempelig.”

Moderne technieken

Die drempel wordt nog verder verlaagd door de moderne technieken waarmee bij Mondzorg Moesel wordt gewerkt. Tandarts Roy: “We maken geen afdrukken meer, alles gaat digitaal – met scanners. Dat is hartstikke fijn voor mensen, want als je met zo’n afdruklepel in je mond zit is dat geen pretje. En als de afdruk dan niet goed is moet je weer, en als die niet goed is moet je nog een keer. Voor ons is het vervelend want wij verliezen er heel veel tijd mee en voor de patiënt is het vervelend want die moet drie keer met zo’n ding in zijn mond zitten. Nu scan je en als er iets niet goed is corrigeer je dat door nog een beetje bij te scannen. Het is ontzettend nauwkeurig en kan gewoon niet misgaan. We hebben een aantal laboratoria waarmee we samenwerken en de techniek die daarvan binnenkomt is zo mooi. Je zet het erin, klikt en het past. Patiënten staan binnen tien minuten buiten en zijn heel tevreden.”

Ook voor klinisch prothese technicus Luc zijn de nieuwste digitale technieken een verademing: “Vanochtend had ik nog een patiënt die dolgelukkig was. Ze is maar twee keer hier geweest: de eerste keer om te scannen, de tweede keer om te passen en toen was de prothese klaar. Normaal hadden we zes afspraken nodig voor een passende prothese, nu twee of maximaal drie. En dan hoef je ook nog eens niet meer te happen!” Niet voor niets brengen veel tevreden patiënten steeds vaker hun moeder, tante of andere familieleden mee voor eenzelfde positieve ervaring.

Blik op de toekomst

Zo kan het dus ook: een goede naam opbouwen. Dat kost echter tijd, energie en doorzettingsvermogen. Luc, Roy en Inge hebben er alle vertrouwen in dat zij dat klusje samen kunnen klaren. Ze hebben de afgelopen anderhalf jaar al grote stappen voorwaarts gezet en kijken ernaar uit nog veel meer patiënten met een stralende glimlach naar buiten te zien stappen.

Voor meer informatie over Mondzorg Moesel kun je terecht op www.mondzorgmoesel.nl.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je de gratis nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Kleine updates die het grote plaatje laten zien
Deel dit bericht
Geen reacties
Dumping buitengebied Boshoven Zwijnenfamilie op vakantie bij Vosseven Betonlook Uilenweg Ombouw supermarkt Brandgerucht blijkt stookvuur MMC Weert 3 op ESPN? Werkzaamheden Ringbaan-Noord Ansichtkaart bij Du Commerce