Bij WdG krijgen we regelmatig vragen binnen. Vanwege drukte hebben we niet altijd de mogelijkheid om direct te reageren. Daarom vind je hier een overzicht van de meest voorkomende vragen.
Via het contactformulier of door een e-mail te sturen naar [email protected]. Een bericht sturen via social media is mogelijk, maar raden we niet aan, omdat deze platformen soms problemen hebben met het versturen van pushberichten. Je kan ook een appje sturen via WhatsApp (enkel berichten) via het nummer 06-27355547. Meer informatie vind je op onze contactpagina.
Helaas niet. Wij zijn veel op pad en tijdens het maken van reportages, de verslaglegging van calamiteiten of het verwerken van binnenkomend nieuws kunnen we geen telefoon beantwoorden.
Ja, deze is gratis te downloaden via de Google Play Store en Appstore van Apple. Zoek op ‘Weert de Gekste’.
Weert de Gekste is een mooi voorbeeld van een uit de hand gelopen hobby. Het online medium startte begin 2004 met een groep vrienden die hun stapavonturen in de regio Weert en Eindhoven online met elkaar deelden. Op dat moment was er immers nog geen Hyves of Facebook. De naam Weert de Gekste (WdG) is een persiflage op Eindhoven de Gekste en geeft de overtuiging weer dat er in Weert genoeg te beleven valt.
Nee. WdG is geen lokale omroep, maar een actualiteitenplatform dat financieel ondersteund wordt door een aantal trouwe partners en adverteerders. Daarnaast houden we onze motor draaiende met liters koffie, waaraan ook jij middels een donatie kunt bijdragen.
WdG heeft een kantoor in het centrum van Weert, maar dit is uitsluitend geopend op afspraak. Er wordt hier in opperste concentratie gewerkt aan de berichtgeving.
We ontvangen iedere dag heel veel berichten via diverse communicatiekanalen. Vanwege deze grote hoeveelheid is het voor ons onmogelijk om elk bericht persoonlijk te beantwoorden. Indien noodzakelijk komen we erop terug; bij drukte kan dit twee tot drie werkdagen duren.
Dat kan via het contactformulier op deze website of in de app; dat is de snelste manier. Je mag het ook per e-mail sturen naar [email protected]. Bij het verzenden van een bericht hoef je niet te investeren in de opmaak. Stuur simpelweg de platte tekst en voeg eventuele foto’s afzonderlijk toe.
Liggende foto’s in JPG-formaat met een minimale breedte van 1920 pixels zijn het meest geschikt voor publicatie op WdG. Dit omdat liggende (horizontale) foto’s niet alleen op computerschermen, maar ook op televisieschermen goed worden weergegeven. Staande foto’s worden niet aangeraden en zullen indien ze worden gebruikt soms worden bijgesneden. Hoe hoger de resolutie van de foto’s, hoe beter. Voeg de foto’s in ieder geval niet toe aan een Word- of pdf-bestand, want dat komt de kwaliteit niet ten goede. Stuur ze liever als aparte bijlage, of als dat niet kan in verband met de bestandsgrootte, via WeTransfer.
Ja, dat is mogelijk op zowel de website van WdG als in de WdG-app (gratis te downloaden). Ga in de WdG-app naar ‘Meer’ > ‘Filter op berichten’ en zet hier het schuifje ‘Familieberichten’ uit om deze berichten niet langer te laten verschijnen in de app. Dezelfde handeling kun je toepassen op 112-berichten, productwaarschuwingen en zoekertjes. Op de geheel vernieuwde website van WdG kun je een account aanmaken waarin je je voorkeuren aan kunt geven. Ga hiervoor naar de optie ‘Voorkeuren’ in het accountmenu en kies zelf welke berichtcategorieën je wel en niet wilt zien.
Wij kennen ons publiek als geen ander en zijn in staat om berichten te selecteren die het WdG-publiek aanspreken. Dagelijks monitoren we de statistieken om de nodige inzichten te krijgen. Omdat we waarde hechten aan nieuwswaarde en relevantie, plaatsen we niet lukraak elk item of elke tip. Onze redacteuren beoordelen of de berichten voldoen aan de WdG-maatstaven en of ze boeiend of verrassend zijn voor het WdG-publiek. Daarnaast spelen actualiteit, tijd en personeelsbezetting een significante rol in dit proces.
Het liefst vermijden we dat! Ons streven is om zo uniek mogelijk te blijven. Hoewel persberichten vaak op diverse nieuwssites en in kranten verschijnen, proberen we overlappingen te minimaliseren. Soms wordt er wel eens geciteerd, maar we zijn selectief en proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen. Als een bericht al elders te vinden is, kiezen wij er soms dus voor het niet te plaatsen, uit respect voor onze collega-nieuwsorganisaties.
Familieberichten plaatsen we vanuit WdG alleen in opdracht van een uitvaartorganisatie, om te voorkomen dat nabestaanden onnodig belast of overvallen worden met ongewenste vragen. Een uitvaartorganisatie kan voor het plaatsen van een familiebericht contact met ons opnemen via het e-mailadres [email protected]. WdG werkt hiervoor samen met vrijwel alle uitvaartorganisaties in Weert en Nederweert.
De hoofdfocus ligt op Weert, maar we plaatsen ook berichten uit omliggende gemeenten zoals Cranendonck, Nederweert, Leudal, Maasgouw en soms ook de Belgische buurgemeenten Bocholt, Bree en Pelt.
In de openbare ruimte is dit in principe toegestaan, maar er gelden natuurlijk wel regels. In Nederland valt dit onder het beginsel van ‘vrijheid van informatiegaring’, dat deel uitmaakt van de vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van informatiegaring houdt in dat het is toegestaan om te filmen en fotograferen in openbare ruimtes. In een woning of een niet voor publiek toegankelijk gebouw gelden echter strengere regels.
Er heerst soms discussie over het filmen en fotograferen bij een ongeval. Los van de ethische afweging die daarbij komt kijken, is het vastleggen van een ongeval op de openbare weg in Nederland wettelijk niet verboden. Dit valt namelijk onder de vrijheid van informatiegaring. Bij WdG worden slachtoffers, verdachten en kentekens van betrokken voertuigen sowieso altijd onherkenbaar gemaakt. De calamiteitenfotografen van WdG hebben bovendien een politieperskaart van de NVJ waarmee ze toestemming krijgen om calamiteiten vast te leggen.
Zeker, op de voorwaarde dat het gaat om detailhandel of horeca en maximaal 7 dagen na de opening. Bij heropeningen en verhuizingen zijn we terughoudender en plaatsen we alleen een bericht als dit voldoende nieuwswaarde bevat, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een wethouder of de burgemeester. Het kan dus per situatie verschillen of er al dan niet een bericht wordt geplaatst over de (her)opening van een zaak. Openingen van kapsalons, schoonheidssalons en andere soortgelijke zaken worden gewoonlijk niet opgenomen in de berichtgeving van WdG, maar kunnen wel als advertorial worden geplaatst.
De redactie van WdG ontvangt regelmatig oproepen voor (miss)verkiezingen. Gezien het groeiende aantal verzoeken, kunnen wij deze niet meer standaard in onze berichtgeving opnemen. Vaak nemen meerdere personen uit de regio deel aan een verkiezing, waarbij elk van hen individuele aandacht verlangt. Helaas is het onmogelijk voor ons om hieraan te voldoen. Er kunnen echter uitzonderingen gemaakt worden, bijvoorbeeld als meerdere kandidaten zich gezamenlijk presenteren. Voor meer informatie kun je ons een e-mail sturen.
De redactie ontvangt regelmatig verzoeken om inzamelingsacties onder de aandacht te brengen. Hoewel we begrijpen dat veel van deze acties extra aandacht verdienen, is het aantal verzoeken zo groot dat we niet aan alle verzoeken kunnen voldoen. We zijn bijzonder terughoudend met het promoten van inzamelingsacties via platforms zoals GoFundMe. Bij het overwegen om een actie wel of niet te publiceren, houdt de redactie rekening met de maatschappelijke impact en de hoeveelheid verzoeken die we op dat moment ontvangen.
In de berichtgeving blurren (het onherkenbaar maken van gezichten) wij personen die mogelijk slachtoffer of verdachte zijn bij een incident. Ook blurren wij soms agenten die een bijzondere nevenfunctie hebben bij de politie. Mensen die staan te kijken bij een incident worden niet geblurd.
Huisnummers blurren is niet verplicht, maar wij kiezen ervoor dit wel te doen om ethische redenen. Bijvoorbeeld om herkenning via Google Afbeeldingen te voorkomen. Wij passen dit toe bij (grote) incidenten. Let wel: het kan dus voorkomen dat een huisnummer soms niet geblurd is. Meestal gaat het om ‘kleinere’ incidenten. De redactie maakt zelf deze afweging.
Wat betreft logo’s blurren we deze als er een directe relatie met een persoon kan worden gelegd, zoals bij een auto van een schoonheidsspecialiste. Dit is niet verplicht, maar doen we om ethische redenen. Soms blurren we logo’s op voertuigen wel, soms niet. Bijvoorbeeld, een (bezorg)busje van DHL of Albert Heijn blijft herkenbaar, zelfs met een blur. In dergelijke gevallen heeft blurren geen zin. Kentekens van betrokken voertuigen bij een incident worden wel altijd geblurd. Maar ook dit is niet verplicht.
Stuur een e-mail naar [email protected]. Wij zullen dan contact met je opnemen om de adverteermogelijkheden te bespreken.
Adverteren kan op WdG middels een banner, advertorial, video, socialmediabericht, winactie of combinatie van deze mogelijkheden.
De kosten variëren afhankelijk van het soort advertentie dat je wilt plaatsen. Neem contact met ons op via [email protected] voor informatie over de beschikbare mogelijkheden en bijbehorende tarieven.
Je kan een account aanmaken door op deze link te drukken. Het aanmaken en hebben van een account is gratis dankzij de advertenties, sponsoren en donateurs.
Met een account kun je reacties plaatsen en je eigen nieuwspagina samenstellen.
Je kunt reacties onder berichten op de website van WdG plaatsen als je bent ingelogd met je WdG-account. Dit account maak je heel eenvoudig en gratis aan via de website van WdG. Goed om te weten is dat hierop een automatische filter actief is, die erg streng kan zijn en reacties tegenhoudt zonder tussenkomst van de redactie. De redactie controleert wel periodiek of reacties al dan niet terecht zijn tegengehouden, om ervoor te zorgen dat iedereen die op respectvolle wijze met het reactiesysteem om kan gaan daar optimaal van kan profiteren.
Nee, dat mag niet zomaar. Op de foto’s is auteursrecht van toepassing en ze zijn voorzien van een logo of de naam van de fotograaf.
Ja, dat is mogelijk, mits de beelden zijn vastgelegd door een fotograaf van WdG. De kosten hiervoor bedragen € 37,50 (exclusief btw) per foto. In het geval van ongeoorloofd gebruik van de foto zonder toestemming, zal een aanzienlijk hogere naheffing volgen. Na de aanvraag kan het een aantal werkdagen duren voordat we de foto’s kunnen toesturen.
Dit proces verloopt automatisch. Wanneer bepaalde bewoordingen, links of afbeeldingen worden gebruikt, is het systeem ontworpen om een reactie te verwijderen en vervolgens de gebruiker te blokkeren. Periodiek controleert de redactie de lijst met geblokkeerde accounts en wordt overwogen of de blokkade eventueel kan worden opgeheven. In zeer zeldzame gevallen, zoals bij klachten, kan de redactie zelf een reactie verwijderen. Dit komt echter zelden voor, aangezien veel wordt ondervangen door de geautomatiseerde systemen van de website en diverse socialmediakanalen.
Ja, wij hanteren bronbescherming. Tips kunnen anoniem naar WdG worden gestuurd.
De ‘drone’-shots worden op verschillende manieren gemaakt, zoals vanuit een vliegtuig, helikopter, of door het inhuren van een gecertificeerd dronebedrijf. Daarnaast zijn er ook foto’s gemaakt vanuit een ladderwagen en een hoogwerker. Verder maken we gebruik van ingestuurde drone-foto’s.
De slechtvalk-webcam in de St. Martinustoren van Weert is een initiatief van ‘Heerlijk Weert’, niet van WdG. Bij storingen kun je het beste de website Heerlijk Weert raadplegen. De contactgegevens vind je onderaan de pagina. Via deze kanalen kun je de storing melden.
Recente reacties