BaanHuis viert 5-jarig jubileum met ‘bedankfeest’

10 min. leestijd

Wat begon als een spontaan grapje, blijkt vijf jaar later een enorm succes. Uitzendbureau BaanHuis staat inmiddels als een huis en is niet meer weg te denken uit het Weerter straatbeeld. Alle reden voor eigenaren Roel en Joeri om een groots ‘bedankfeest’ te organiseren voor iedereen die de afgelopen jaren heeft bijgedragen aan de groei van hun bedrijf.

Andere visie

Roel en Joeri leerden elkaar kennen bij een ander uitzendbureau, waar ze allebei jarenlang met veel plezier hebben gewerkt. Joeri: “Ik ben daar als stagiair begonnen en Roel was mijn stagebegeleider. Zes jaar werkten we samen in een superleuk team dat zo hecht was dat het als vriendengroep voelde. Tijdens een borrel grapten we destijds dat we ook voor onszelf konden beginnen. We lachten erom, maar namen het verder niet al te serieus op en het idee ebde vanzelf weer weg.”

Roel: “We werkten heel graag voor onze vorige werkgever, vooral met de regiomanager met wie we konden lezen en schrijven. Toch merkten we dat we langzamerhand een eigen visie ontwikkelden, die niet helemaal aansloot bij die van het bedrijf. Dan ga je benoemen dat je iets anders zou doen, en benoem je dat steeds vaker. Tot je op een punt komt waarop je beseft dat als je het zo graag anders wil doen, je dat misschien ook maar gewoon moet doen.”

Van A naar B

Joeri stapte in goed overleg met zijn werkgever als eerste uit en begon in een andere branche. “Toch miste ik het werken met mensen in de bemiddelingsbranche. Dus belde ik Roel op en verwees naar het spontane idee dat we eerder tijdens die ene borrel opperden: ‘Zullen we na A nu ook B zeggen?’ Dat was op het moment dat de eerste lockdown van de coronapandemie werd afgekondigd.” De heren besloten het rustig aan te doen, maar zetten wel stappen. Het zomerse weer had een positief effect op het coronavirus, dus zetten Joeri en Roel alles op alles om op 1 november de deuren van hun eigen uitzendbureau te kunnen openen. “En toen kwam de tweede lockdown. Daar zaten we dan, die eerste maandag in ons eigen kantoor. ‘Wat gaan we de hele week doen?'”, aldus Joeri.

Dat antwoord kwam al snel, zo legt Roel uit. “Bedrijven waren natuurlijk heel onrustig. Ze durfden geen personeel aan te nemen, maar wilden het liefst flexibele krachten. Het bleek een zeer gunstige tijd voor de uitzendbranche, waar wij – hoe wrang het ook is – van hebben kunnen profiteren. Horecabedrijven moesten sluiten, maar in de logistiek was veel vraag naar werknemers omdat alles online werd besteld. Wij hebben in die tijd dus veel mensen kunnen herplaatsen die vanwege de pandemie hun baan verloren.”

Thuis bij BaanHuis

Maar hoe wisten klanten de weg naar BaanHuis zo snel te vinden? En waarom bleef het bedrijf ook na de pandemie razendsnel groeien? Roel: “We hebben hier een huiskamersetting gecreëerd, waarin mensen zich thuisvoelen. Je ziet dat bij veel bedrijven steeds meer online gebeurt, maar daar zijn wij geen voorstander van. Wij zijn er voor werkzoekenden en werkgevers, die we écht willen leren kennen. Kom je hier voor een nieuwe baan, dan gaan we eerst voor je op zoek in ons eigen netwerk. We maken een wensenlijstje en leggen je voor welke bedrijven daarbij aansluiten.”

Dat kunnen de heren naar eigen zeggen, doordat ze de lokale arbeidsmarkt heel goed kennen. “Hoewel de gemiddelde leeftijd in ons team maar net boven de 30 jaar uitkomt, hebben we samen heel veel ervaring in de uitzendbranche. Joeri zit er nu 9 jaar in, ik zelf 14 jaar, een van onze collega’s zelfs meer dan 15 jaar – daardoor kunnen we echt wel iets vertellen over een bedrijf en meer doen dan een cv aan een vacature koppelen. We denken bijvoorbeeld ook mee over of jij als persoon past binnen de cultuur van het bedrijf, wat zowel werknemer als werkgever ten goede komt. Hier in de regio Midden-Limburg kunnen we daarmee echt het verschil maken”, aldus Roel.

Joeri en Roel investeren dan ook volop in zowel hun eigen medewerkers als in hun klanten. Roel: “Bij grote partijen is er vaak een vorm van bureaucreatie en komt het er in de praktijk op neer dat er relatief weinig ruimte is voor creativiteit. Dat is iets wat wij in ons team juist heel erg stimuleren. Als iemand zegt: ‘Ik heb een fantastisch idee’ en dat kost € 1000,- dan geef ik diegene € 1000,- en evalueren we naderhand. Dat staat haaks op wat grote partijen doen. Daar kijken ze verbaasd op als je zegt dat je met een klant gaat lunchen. ‘Lunchen?! Heb je daar een bonnetje voor ingediend?’ Nou, ik ga het liefst met elke klant lunchen, want dat is goed voor de relatie. Als er een gedachte achter zit, kan hier alles.”

Alles op alles

Joeri: “Je hebt veel uitzendbureaus die zich specialiseren in bepaalde sectoren, maar dat doen wij niet. Van laaggeschoold tot hooggeschoold, van techniek tot aan financiën – wij zitten vrijwel overal. Dat is gunstig voor grote bedrijven, want wij kunnen hen zo volledig ontzorgen. De technisch inkoper, de financieel manager, de productiemedewerker – wij kunnen ze allemaal voor je vinden. Ook voor onszelf is dat leuk, want we zijn de hele dag aan het schakelen. Het ene moment zitten we aan tafel met Jan de betonman en even later staat er een finance manager voor onze neus.”

Het maakt echter niet uit voor wie ze werken – het team van BaanHuis zet voor iedereen alles op alles. Joeri: “Als wij ergens voor gaan, dan gaan wij er ook echt voor. En niet alleen wij tweeën, maar ons hele team. Wij geven commitment en ik denk dat dat ons veel oplevert. Zo hebben we wel eens een klant gehad die een enorm probleem had in de fabriek. De ene werknemer stopte, de andere was ziek, weer een ander kwam niet opdagen; toen zijn we er zelf heengegaan. Onder het motto ‘jouw probleem is ook ons probleem’ stonden we die middag zelf aan de band, en dat hebben we inmiddels vaker gedaan.”

Volgens Roel is dat een oplossing die alleen maar winst oplevert: “Het is ontzettend leerzaam, want hoe kun je een vacature nu beter verkopen dan wanneer je het werk zelf hebt gedaan? Je kunt precies uitleggen wat je moet doen, wat er leuk en minder leuk aan de baan is en zelfs hoe de pauzes zijn. Dat zegt veel meer dan alleen een profiel dat je doorgestuurd krijgt. Zodoende hebben we inmiddels bij wel een vijftal bedrijven staan werken. Die klanten maak je er onsterfelijk mee!”

Tijd voor feest

Het moge duidelijk zijn: de missie van Roel en Joeri om het ‘anders te doen’ is geslaagd. Na vijf jaar remt het duo de groei van het bedrijf echter rustig af om zich te richten op een van hun belangrijkste kernwaarden: het behoud van persoonlijk contact. Grote ambities zijn er niet, omdat ze genieten van dat wat ze doen.

Onmisbaar onderdeel daarvan is ook het geven van een groot feest voor hun klanten, leveranciers, partners, vrienden en familieleden. “Een bedankfeest!”, zo noemden ze het zelf enthousiast. Roel: “We wilden onze klanten en leveranciers bedanken voor het vertrouwen, onze vrienden en familieleden voor het klussen in de twee panden die we hebben verbouwd en onze partners omdat ze hebben moeten toezien dat wij in de avonduren waren aan het doorzwoegen. We realiseren ons heel goed dat we het aan hen allemaal te danken hebben dat we in de afgelopen vijf jaar zo hard hebben mógen groeien.”

“En dat geldt ook voor onze collega’s”, zo vult Joeri hem aan. “Klanten kennen ons vaak, terwijl het werk achter de schermen echt door ons alle zes wordt opgepakt, dus zij verdienen het om in het zonnetje gezet te worden.” Tot slot moet Roel beamen dat ze allebei stiekem ook wel van een feestje houden: “Soms moet je dan iets zoeken om dat feestje te kunnen plannen.”

Voor meer informatie over BaanHuis kun je terecht op www.baanhuis.nl of gewoon even binnenlopen in het huiselijke kantoor aan de Beekstraat 59 in Weert.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je de gratis nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

📝 Word jij onze nieuwe razende reporter bij WdG?

Kleine updates die het grote plaatje laten zien
Deel dit bericht
Geen reacties
Beschadigde boom Ringbaan-Zuid Hoornaarsnest op Vrouwenhof Maastrichtstraat een stukje kaler Militairen schieten met lichtfakkels Slagboom weer kapot gereden Vijver Graswinkel buiten de oevers Fiets onder auto Vermeend gaslek