Alcohol en jongeren vormen geen goede combinatie. Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot uitgaansgeweld, overlast en verkeersongelukken. Zaterdag 9 september organiseerden politie, horecaondernemers van de Oelemarkt, Halt, Vincent van Gogh en de gemeente de KIES campagne op de Oelemarkt. Er legden 132 jongeren vrijwillig een blaastest af. Ook kregen zij de keuze uit een ‘Hero of Zero actie’ die werd vastgelegd op een speciale polaroid foto.

De actie vond plaats tijdens de landelijke themaweek ‘NIX zonder ID’ die loopt van 7 tot 14 september 2017. De gemeente zet sterk in op bewustwordingsacties om het alcoholgebruik onder jongeren terugdringen. Het succesvolle ‘Uit met Ouders’ neemt ouders in het najaar weer mee naar een aantal cafés in de binnenstad van Weert, zij ontvangen daar voorlichting over veilig uitgaan voor jongeren. En mystery guests bezoeken horecabedrijven, sportkantines en supermarkten. 

Preventie

Het Trimbos-instituut ondersteunt lokaal werkende professionals in de campagne over alcoholmatiging. Zij hebben recent een film gemaakt met burgemeester Heijmans. Hij legt daarin uit waarom alcohol zo slecht is voor jongeren en dat de rol van ouders belangrijker is dan ze zich vaak realiseren: www.naar18jaar.nl/toolkit/

Voor en door jongeren

Op verzoek van het ministerie van Veiligheid en Justitie heef de gemeente ’s-Hertogenbosch de KIES-campagne ontwikkeld, dit in samenwerking met studenten van Avans (www.kies-hero-zero.nl). Het doel is jongeren bewust maken van de gevolgen van alcohol en dat er een keuze is wanneer geweld dreigt. Weert is na Den Bosch de eerste gemeente in Nederland die de actie uitvoerde.

Videofragment van de aanpak op de Oelemarkt afgelopen weekeinde:
https://youtu.be/OkDzpC8S-7k