409 deelnemers ‘Slimme Reis’

4 reacties

De campagne ‘Slimme Reis’, onderdeel van het programma SmartwayZ.NL, heeft er in de afgelopen zes maanden voor gezorgd dat automobilisten 3211 keer een alternatief zochten voor reizen over de A2 Weert-Eindhoven. In de periode augustus 2018 – januari 2019 is daarmee 2.900 kilogram CO2 bespaard door 215 actieve deelnemers aan Slimme Reis, zo meldt SmartwayZ.

De ambitie van Mobility Market, een deelproject van SmartwayZ.NL, is ‘groeien naar zorgeloze mobiliteit met maximale keuzevrijheid voor iedereen’. Een noodzakelijke ambitie in een tijd waarin de economie sterk groeit, de files toenemen en er wegwerkzaamheden in de regio op de planning staan die overlast kunnen veroorzaken.

Hubert Mackus, gedeputeerde mobiliteit van provincie Limburg en partner in het programma: “Voor de provincie Limburg is een betere doorstroming op de A2 van en naar het zuiden van groot belang. Daarom zetten we nu in op deze vorm van smart mobility op de A2 tussen Weert en Eindhoven om reizigers te bewegen om op een andere manier te reizen. Afgelopen zomer hebben we de eerste stap gezet met het Slimme Reis-project met de reisapp TimesUpp op de A2, met prima eerste resultaten. De komende tijd zullen we meer van dergelijke diensten aanbieden en uitbreiden.”

Cadeaus

Slimme Reis is een campagne die loopt tot en met 2020. Met behulp van de app TimesUpp wordt slim reisgedrag gestimuleerd. Reizigers worden op verschillende manieren verleid om slimmere en schonere keuzes te maken. Daarbij wordt gedacht aan thuiswerken, fietsen, met het openbaar vervoer reizen of buiten de spits reizen. Iedere keer dat een reiziger zo’n slimme keuze maakt, verdient hij credits. Die kunnen ingeruild worden voor toepasselijke cadeaus, zoals korting bij een online fietsenwinkel of ov-tegoed.

Competitie

Aan het project op de A2 tussen Eindhoven en Weert deden 409 deelnemers mee. Christophe van der Maat, gedeputeerde mobiliteit van provincie Noord-Brabant: “We willen het komende half jaar meer deelnemers voor Slimme Reis, daar gaan we gericht acties op inzetten. En we kijken met de makers van de TimesUpp-app naar nieuwe toepassingen. Dat kan een update zijn om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten maar ook het aanbieden van andere vervoersdiensten.” Herman van Meijl, Slimme Reis-deelnemer van het eerste uur, is enthousiast: “Ik gebruik de app voor mijn woon-werkritjes, die ik nu afleg per fiets. Het leuke vind ik dat er een competitie-element aan verbonden zit. Ik kan elke dag nagaan op welke plaats ik in de ranglijst met andere deelnemers geëindigd ben. Dat ik credits verdien is mooi, maar ook het milieu is voor mij een belangrijke reden om de fiets te kiezen. Ik vind het geweldig dat ik in de app kan zien hoeveel CO2-uitstoot ik bespaar door te fietsen.”

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
4 reacties