Het college van burgemeester en wethouders stelt aan de gemeenteraad voor om een vrije inloop- en snelbalie te realiseren bij Publiekszaken in het stadhuis. Bezoekers kunnen dan zonder afspraak langskomen in het stadhuis om bijvoorbeeld een nieuw paspoort aan te vragen. De gemeenteraad besluit in maart over dit voorstel.

Betere dienstverlening

In het coalitieprogramma ‘Weert koerst op verbinding’ staat dat de dienstverlening van de gemeente Weert verbeterd moet worden. De gemeente wil hierbij graag aansluiten bij de behoeftes van inwoners. Enerzijds merken zij dat het goed werkt om inwoners op afspraak te ontvangen en dat er steeds meer digitaal wordt gedaan. Anderzijds blijft persoonlijk contact belangrijk en is er behoefte van inwoners om binnen te kunnen lopen zonder afspraak.

Vrije inloop en ‘snelbalie’

Het college van B&W stelt voor om een balie voor vrije inloop toe te voegen. Deze balie wordt ook gebruikt als ‘snelbalie’. Bezoekers die gebruik willen maken van deze snelbalie, moeten voordat ze langskomen hun product digitaal aanvragen en betalen. Hierdoor vindt er een snellere afhandeling plaats.

Wethouder Tessa Geelen: “Met het realiseren van de vrije inloop en een snelbalie voldoen we aan een belangrijke behoefte van de inwoners van Weert. Zij hebben nu de mogelijkheid om binnen te lopen op een moment dat het hen goed uitkomt.” Natuurlijk kunnen bezoekers er ook nog altijd voor kiezen om een afspraak te maken.

Waardering baliecontacten

Elk jaar meet de gemeente Weert de tevredenheid van klanten bij Publiekszaken. Bezoekers van de balie, digitaal loket en telefoon wordt gevraagd hoe ze de dienstverlening ervaren. Zij waarderen de baliecontacten met een 8,4. Hieruit blijkt dat inwoners al erg tevreden zijn over de dienstverlening. De gemeente Weert hoopt dat dit in de toekomst zo blijft. Daarom blijven we verbeteren. De verbeteringen, zoals de vrije inloop en snelbalie, worden vervolgens weer gemeten met klanttevredenheidsonderzoeken.

Afgelopen jaar werd de balie van Publiekszaken 45.226 keer bezocht. Hiervan deden 2.369 bezoekers mee aan het klantbelevingsonderzoek.

Proef van 1 jaar

Als de gemeenteraad 13 maart instemt met dit voorstel, kunnen inwoners vanaf 1 april terecht bij deze vrije inloop- en snelbalie. Het gaat om een proef van een jaar. Na dit jaar wordt er gekeken of het werkt.

3 REACTIES

  1. Het is echt niet te geloven.
    Nu denken ze echt werkelijk dat ze het wiel hebben uitgevonden bij de gemeente Weert.
    Inderdaad @Wikuso, precies zo was het vroeger in het stadhuis ook en bij de gemeentelijke dependance in Stramproy werkt het nog steeds zo.
    Al enkele jaren geleden is er al geopperd, de gasten op de manier te helpen/te woord te staan, op de manier zoals het in Rooi gebeurt.
    En eindelijk hebben ze in het gemeentehuis het licht gezien.

    En voor afspraken met personen/ambtenaren is het natuurlijk logisch dat je daar voor een afspraak maakt en op het tijdstip van afspraak, je dan netjes bij de servicebalie meldt.

Comments are closed.