Gisteravond maakten de ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) bekend waar vanuit het Rijk de komende periode in geïnvesteerd gaat worden wat betreft woningen en infrastructuur.

Er wordt geïnvesteerd in de snelwegverbinding A2 tussen Echt (Knooppunt Het Vonderen) en Geleen / Stein (Knooppunt Kerensheide). Hiervoor kan binnenkort het zogeheten tracébesluit worden ondertekend. Ook in de regio Eindhoven waar veel mensen uit Weert werkzaam zijn wordt geïnvesteerd. Het gaat hier om een nieuwe fietsenstalling bij het NS-station en aanpassingen om de verbinding Eindhoven-Düsseldorf en een verdere groei op het spoor mogelijk te maken. Ook komt er een hoogwaardige OV-verbinding tussen het station in Eindhoven en Eindhoven Airport.

Over de verbreding of aanpassing van de snelweg A2 tussen Weert en Eindhoven wordt overigens geen woord gerept. In de overheidsstukken van gisteravond komt wel de treinverbinding tussen Weert en Hamont (B) ter sprake. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd voor het reactiveren van de spoorlijn tussen Weert en België voor personenvervoer. Op dit moment wordt gewacht op de laatste beslisinformatie, zo meldt minister Van Nieuwenhuizen. In de Kamerbrief over internationaal spoorvervoer, die de Tweede Kamer begin 2020 zal ontvangen, worden de vervolgstappen beschreven en de uitkomsten van de onderzoeken gedeeld.

De onderzoeken betreft o.a. een second opinion over de geraamde kosten voor het elektrificeren van de spoorlijn. Volgens een kostenraming van Prorail zou het heractiveren tussen de €50 en €150 miljoen gaan kosten. Dat zou veel hoger zijn dan in eerste instantie werd verwacht. Maar zijn alle maatregelen die Prorail heeft begroot ook daadwerkelijk direct noodzakelijk? Dat is onderzocht. Tevens is de Belgische spoorvervoerder NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) gevraagd om een business case op te stellen voor de exploitatie van de verbinding.

Begin volgend jaar wordt daarover meer duidelijk.