Classic Day bij Eynderhoof op zondag 1 juni

4 min. leestijd
Archieffoto Eynderhoof

Nederweert-Eind – Men kan zich afvragen of het grote succes van alle voorgaande edities van de Classic Day bij Openluchtmuseum Eynderhoof wel geëvenaard kan worden. Organisator Ton Geurts is daar heel duidelijk over: “Het wordt nog mooier, nog gezelliger. Ik ben trots op de exemplaren van oldtimers, motoren en tractoren die we dit jaar op Eynderhoof tentoon zullen stellen.”

Dakar

Meer dan 200 van de prachtigste en meest bijzondere exemplaren aan historische twee en meerwielers vinden op het terrein van het openluchtmuseum een plekje. Allemaal door de organisatie keurig geordend op type of model en voorzien van beschrijving, jaartal en eigenaar. Dit jaar zelfs aangevulde met 5 authentieke ‘pipowagens’. Het zijn de bekende wagons op wielen die veel gebruikt werden door rondtrekkende kermisexploitanten – te herkennen aan de prachtige houten constructies, versierselen en het bekende trapje naar het bordes en de voordeur aan de voorkant. Echte juweeltjes, volgens de kenners.

Dit jaar komt ook de auto die de gebroeders Tim en Tom Coronel hebben gebruikt tijdens de Dakar-rally. Deze imposante Century CR7 zal een bijzonder plekje krijgen op het terrein.

Lanz Bulldog

De unieke eencilinder Lanz Bulldog is vooral te herkennen aan de twee grote vliegwielen aan weerskanten van de trekker. Om het voertuig te kunnen starten moet de motor eerste worden voorgegloeid en het stuurwiel op een van de vliegwielen worden bevestigd, om met een forse draai de tractor aan de gang te krijgen. Heel bijzonder is het specifieke ‘boem boem’-geluid van de draaiende motor. Een prachtige demonstratie die volgens de organisatie op deze classic day niet mag ontbreken.

Morgan & MG

De Morgan is voor de kenners en liefhebbers wel een bijzondere auto te noemen. De geschiedenis van dit Britse familiebedrijf gaat terug naar het begin van de vorige eeuw en sindsdien zijn vele prachtige modellen (drie- en vierwielers) in productie genomen. Veelal handwerk dat zich kenmerkt door vormgeving; de aluminium carrosserie op een houten frame. Niet alleen de auto heeft voor dit type een aanzienlijke lengte, de levertijden zijn ondanks de productie van slechts 1300 exemplaren per jaar zeker zo groot.

De eerste MG werden gebouwd in 1924 in Longbridge tot 2005. De naam MG komt van Morris Garages. De MG-fabriek is jaren later verkocht aan de Chinezen en is sinds 2019 weer terug op de Nederlands bodem.

Vanwege de unieke exemplaren is tijdens deze Classic Day een speciaal ‘Morgen & MG-plein’ ingericht.

Praktische informatie over de Classic Day

Kortom, de organisatie is er helemaal klaar voor. De planning is gemaakt, evenals de plattegrond met de verdeling van de bijzondere exemplaren die het museumterrein zullen vullen. Een bijzondere dag die volgens de organisatie voor het hele gezin meer dan alleen de moeite waard is.

Het museum is deze dag eveneens in bedrijf en de koffie en de ranja staan klaar. Natuurlijk mogen ook de versgebakken vlaai en de knapkoeken uit eigen bakhuis niet ontbreken.

Meer informatie over de openingstijden, entreeprijzen en achtergrondinformatie van Openluchtmuseum Eynderhoof is te vinden op www.eynderhoof.nl.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je de gratis nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Kleine updates die het grote plaatje laten zien
Deel dit bericht
Geen reacties
Betonlook Uilenweg Ombouw supermarkt Brandgerucht blijkt stookvuur MMC Weert 3 op ESPN? Werkzaamheden Ringbaan-Noord Ansichtkaart bij Du Commerce Presentatie van Hannah Koningsdag kan ook duur uitpakken