Peiling – De Europese Commissie sleept Nederland voor de rechter. Reden: het kabinet heeft de belangrijkste spoorlijnen zonder openbare aanbesteding opnieuw gegund aan NS. Dat mag sinds eind 2023 niet meer zomaar, volgens Europese regels. Ook de lijnen die door Weert en Maarheeze lopen vallen hieronder.
Geen eerlijke kans voor andere vervoerders
Volgens de Europese Commissie had Nederland andere vervoerders, zoals Arriva, een eerlijke kans moeten geven om mee te dingen. “Concurrentie op de spoorwegmarkt is essentieel om reizigers aantrekkelijkere en innovatievere diensten tegen lagere kosten te bieden,” aldus de Commissie. Nederland negeerde meerdere waarschuwingen en krijgt nu een officiële rechtszaak aan zijn broek.
Wat betekent dit voor Weert en Maarheeze?
Weert ligt aan een intercitylijn van NS, maar ook aan een stoptreinlijn richting Eindhoven en verder. In Maarheeze stopt alleen de stoptrein. Die wordt nu nog door NS gereden, maar dat had anders kunnen zijn. In 2023 diende Arriva een plan in om vanaf 2026 de lijnen Eindhoven–Heerlen en Weert–Tilburg Universiteit te gaan rijden.
Als Nederland wel een aanbesteding had gehouden, had Arriva mogelijk nu al op deze lijnen gereden. Dit had kunnen leiden tot meer treinen, lagere prijzen of betere service voor reizigers in de regio.
Hoe nu verder?
De zaak ligt nu bij het Europese Hof van Justitie. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn. Maar de kans bestaat dat Nederland in de toekomst alsnog andere vervoerders moet toelaten op het spoor.
Peiling
Bekijk je dit bericht via de app van WdG en wil je stemmen op de peiling? Klik dan hier.