Na een aantal zeer warme dagen wordt het vanaf woensdag nog heter. Het KNMI heeft daarom voor het midden en zuiden van Nederland, waaronder Limburg, code oranje afgegeven vanwege extreme hitte. De waarschuwing geldt vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag.
Momenteel is het al zeer warm. De combinatie van hoge temperaturen en een verhoogde luchtvochtigheid zorgt voor benauwde omstandigheden. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen risico op gezondheidsklachten. Ook gezonde mensen kunnen bij zware lichamelijke inspanning last krijgen van uitdroging, oververhitting of andere hittegerelateerde klachten.
Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is inmiddels van kracht. De zogenoemde hittekracht komt de komende dagen in de middag uit op een waarde tussen 7 en 9. Vanaf woensdag stijgt deze in het midden en zuiden van het land verder naar 9 tot 10, wat duidt op extreme hitte.
Dinsdag wordt het op veel plaatsen al tussen de 28 en 32 graden. Ook de nachten verlopen warm. In grote steden in het zuiden en vanaf woensdag ook in delen van Midden-Nederland daalt de temperatuur ’s nachts niet meer onder de 20 graden.
Van woensdag tot en met ten minste vrijdag worden maximumtemperaturen van 33 tot 36 graden verwacht in vrijwel het hele land, met uitzondering van Groningen, Friesland, Drenthe en de Waddeneilanden. In grotere steden kan het ’s nachts tussen de 22 en 27 graden blijven.
Voor de noordelijke provincies geldt vanaf woensdag code geel. Daar worden middagtemperaturen van 28 tot 33 graden verwacht.
Het KNMI adviseert mensen om voldoende water te drinken, zware lichamelijke inspanningen te beperken en kwetsbare personen extra in de gaten te houden. Ook wordt aangeraden om de zon tijdens de warmste uren van de dag zoveel mogelijk te vermijden.
