Matteo en Melanie nemen het stokje over van tandarts Vos

9 min. leestijd

Vos centrum voor mondzorg, gelegen aan de Sint Maartenslaan in Weert, is in nieuwe handen. Eigenaar Daniël Vos heeft het stokje overgedragen aan klinisch manager Matteo Cataldo en praktijkmanager Melanie van Rooij. Zij hebben de afgelopen maanden al heel wat stappen gezet om een frisse wind te laten waaien door de praktijk en zitten vol met ambities om Vos centrum voor mondzorg verder te laten groeien.

Vos centrum voor mondzorg blijft

Maar de naam? Die blijft. Klinisch manager Matteo: “Daniël heeft hier iets moois opgebouwd, dat is zijn verdienste. Bovendien staat de praktijk ook zo bekend en heb ik totaal niet de behoefte om mijn naam erop te zetten.” Wel is het volgens praktijkmanager Melanie belangrijk dat voor patiënten duidelijk is dat er iemand anders aan het roer staat. Desondanks blijft Daniël werken in de praktijk. Matteo: “Hij is ook echt een toevoeging aan het team. Hij wil hier graag werken en ik wil graag dat hij hier werkt, dus hij blijft.”

Nieuwe managers

In mei 2024 trad de voormalig eigenaar van Vos centrum voor mondzorg echter naar de achtergrond. Hij verkocht zijn praktijk aan Prime Dental Alliance (PDA), een alliantie van praktijken, en ging met tandarts en implantoloog Matteo in gesprek over zijn opvolging. Matteo: “Dat is in eerste instantie nooit mijn doel geweest, maar inmiddels zit ik hier in deze rol wel helemaal op mijn plek. Ik kwam naar Weert om van Daniël te leren, aangezien ik graag de implantologie in wilde. Van het een kwam het ander en nu ben ik klinisch manager van een op zichzelf staande praktijk, onder de vleugels van PDA. Zij laten de praktijken zoveel mogelijk hun eigen gang gaan en dus ook hun identiteit behouden. Natuurlijk moeten we bij sommige investeringen overleggen, maar in principe beslissen we vrijwel alles zelf. Dat biedt ons de vrijheid om zelf in te vullen hoe we onze ambities kunnen verwezenlijken.” Daar wil Matteo de komende jaren dan ook hard aan werken: “Ik heb mijn rol gevonden, mijn team gevonden en kan de tandheelkunde doen die ik graag wilde doen. Ja, de komende jaren zit ik hier wel goed!

Sinds februari van dit jaar heeft Matteo een minstens net zo ambitieuze rechterhand: Melanie van Rooij. Zij werkte elders in het land als praktijkmanager en werd gevraagd om Vos centrum voor mondzorg onder handen te nemen. Melanie: “In die andere praktijk was ik eigenlijk wel een beetje klaar en ik houd van nieuwe uitdagingen, dus zit ook ik hier inmiddels helemaal op mijn plek. Ik moet niet in een gespreid bedje terechtkomen; ik vind het leuk om iets op te bouwen, mooi om te zien hoe je een team kunt smeden en uiteindelijk alle neuzen dezelfde kant op kunt laten wijzen. Tevreden patiënten, tevreden medewerkers, een praktijk die goed draait – daar krijg ik energie van!”

Champions League

Achter de schermen is er vooral dit jaar dan ook al behoorlijk veel veranderd. Matteo: “Ik houd van voetbal en vergelijk ons werk met het spelen van de Champions League. Als wij hier de Champions League spelen, dan moet daar ook naar gehandeld worden. Alles moet dus kloppen: niet alleen de tandheelkunde zelf, maar ook het contact tussen patiënten en medewerkers eromheen. Ik zou liegen als bij mij alles perfect gaat, want overal gaat wel eens iets mis. Maar hoe je daarmee omgaat, dat maakt of breekt je praktijk.”

Melanie vult hem aan: “Dat geldt voor alle facetten. De tandartsen, de mondhygiënisten, de receptionisten – het team moet gewoon kloppen. Daar werken we nu hard aan: er zijn mensen weggegaan omdat ze niet meer pasten in de nieuwe filosofie, waarin we echt wel wat verlangen van onze medewerkers. Dat hoort ook zo, want we staan hier om goede zorg te leveren. Niet alleen klinisch, maar ook communicatief. Patiënten moeten vragen kunnen stellen of klachten kunnen indienen waar dan ook iets mee gedaan wordt. Zulke dingen mogen niet op de werkvloer blijven hangen.”

Geen nummertjes meer

Om die reden hebben Matteo en Melanie inmiddels ook een administratief medewerker aangenomen en een floor manager ingesteld. Zo zetten ze iedere medewerker op het voor hem of haar juiste plekje. Als de mensen op de werkvloer tevreden zijn stralen ze dat immers ook uit en dat heeft weer een positief effect op de patiënten. Die zijn voor zowel Melanie als Matteo van groot belang. Melanie: “Het is heel belangrijk dat een patiënt zich gehoord voelt en daar gaan we in de tandheelkunde vaak aan voorbij. We hebben het druk en willen zoveel mogelijk mensen helpen, maar mogen hen niet als nummertjes behandelen. Daarom proberen we meer met hen mee te denken, meer mogelijkheden aan te bieden en sneller te schakelen om in te spelen op hun behoeften. Heb je bijvoorbeeld een dure behandeling nodig, die niet meer wordt vergoed door de zorgverzekeraar? Dan kijken we naar goedkopere alternatieven óf een betalingsregeling, zodat je toch de zorg kunt krijgen die je verdient.”

Op diezelfde manier behandelt Melanie als praktijkmanager haar medewerkers: “Zie ik dat iets niet lekker loopt, dan ga ik meteen het gesprek aan. Hoe gaat het met je? Kan ik iets voor je doen? Soms helpt een halve dag in de week minder werken al om langdurig ziekteverzuim te voorkomen.” Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat, en dat resulteert in meer rust voor zowel patiënten, medewerkers als Matteo en Melanie. “Onlangs kon ik met een gerust hart op vakantie gaan, wetende dat Matteo en Stéphanie (red. de onlangs aangestelde floormanager) goed voor iedereen zorgen.”

Narcosebehandelingen en digitalisering

Naast aandacht voor hun patiënten en medewerkers, hebben Melanie en Matteo ook ambities. Matteo: “We zijn aan het kijken of we narcosebehandelingen naar Weert kunnen halen. Er is niemand hier die dat aanbiedt, dus moeten onze patiënten vaak een flink stuk rijden of een poos op een wachtlijst staan om geholpen te kunnen worden. We merken dat er toch best een grote groep patiënten in aanmerking komt voor deze behandelingen of de wens heeft om onder narcose behandeld te worden, dus zouden we die optie graag aanbieden. Daarnaast ben ik toevallig net terug van een congres uit Las Vegas, waar ik weer allerlei nieuwe ideeën heb opgedaan op het gebied van digitalisering. Wat eerst nog in de kinderschoenen stond is na veel onderzoek nu betrouwbaar genoeg om op patiënten te gebruiken en dat is uiteindelijk toch onze toekomst, dus daarin wil ik niet achterblijven.”

Over twee weken heeft Matteo alweer een afspraak in zijn agenda staan om computergestuurde chirurgie te implementeren, voor preciezere en snellere behandelingen van patiënten. Melanie houdt zich ondertussen druk bezig met de ontwikkeling en uitbreiding van het team. Samen staan ze sterk, dat is het gevoel dat de boventoon voert. Er is nog veel werk aan de winkel, maar deze twee managers stropen daar hun mouwen graag voor op. “Laten we die Champions League spelen!”, aldus Matteo.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je de gratis nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Kleine updates die het grote plaatje laten zien
Deel dit bericht
Geen reacties
Vrachtwagen klem Brandgerucht vanuit Weert Bakker op Leuken sluit deuren Boom gestript in stadspark RAM wel heel letterlijk Klein ongeval afrit A2 Nieuwe opslagplaats poepzakjes Liftopsluiting in Kerkstraat