Onlangs waren twee Tweede Kamerleden in Weert voor een gesprek met wethouder Van Eersel. Naast de problematiek rondom de snelweg A2 besprak men ook de gewenste treinverbinding voor personenvervoer tussen België en Weert. In Nederland lijkt het proces nog niet te vlotten. Daarom werden er Kamervragen opgesteld.

Vandaag werden antwoorden van Sharon Dijksma, Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, gepubliceerd. Het komt er op neer dat de treinverbinding tussen België en Weert geen nationale prioriteit heeft. De benodigde maatregelen aan Nederlandse zijde zijn niet vastgesteld. Er is geen gevalideerde kostenraming beschikbaar voor dit project. De provincie Limburg is hier als initiatiefnemer voor verantwoordelijk. “Ik kan niet beoordelen of de gevraagde €4 miljoen voldoende is om elektrificatie te realiseren. Op basis van de kosten van vergelijkbare projecten is dat twijfelachtig”, aldus de Staatssecretaris.

Op basis van nationale en regionale vervoersconcessies is er geen zicht op een aanbieder van personenvervoer op het traject Weert-Hamont. Dijksma constateert daarmee dat elektrificatie van het tracé geen nationale prioriteit heeft. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het Rijk geld reserveert voor dit project in het infrafonds.

Ondersteuning Vlaamse regering

Dijksma geeft aan bekend te zijn met de ambities van de Vlaamse regering. Voor investering in de elektrificatie is Vlaanderen afhankelijk van de Belgische federale overheid. Die heeft over dit project nog geen definitief besluit genomen, zo stelt de Staatssecretaris.

De infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet Infrabel heeft een aanvraag ingediend voor een Europese subsidie. Deze aanvraag heeft Staatssecretaris Dijksma samen met de Belgische federale minister voor Mobiliteit, François Bellot, ondersteund via een ondertekening die aan het dossier voor de aanvraag is toegevoegd.

11 REACTIES

  1. stop toch aub met die onzin treinverbinding die nooit rendabel wordt. Alleen het belgische goederentransport zal er baat bij hebben. En juist dat goederentransport willen we niet hebben in Weert

  2. IDD. Degene die het zou moeten betalen is de haven Antwerpen. Dat is degene die het meeste ervan gaat profiteren.

  3. Elke infastructuur is belangrijk voor Weert…er zijn in Weert altijd wel een aantal onnozele die daar tegen zijn….kijk naar de andere spoorwegen,,kanaal en autobaan verbindingen die goed voor Weert waren en nog zijn…!! Hoe meer verbindingen hoe beter ….ook internationale verbindingen. Bekrompen en in complotteen denken is een slechte zaak….Weert moet vooruit..!!

  4. Wat ? De onnozele, bekrompenheid, complotheorie, iemands respectloze mening of doet ‘slumme H.’ zijn naam eer aan?

  5. Weert is maar een kleine pion in deze. Diegene die de IJzeren Rijn tegen kunnen houden zijn de Nederlandse (en de Duitse) regering en vooral de Waalse regering.

    De Vlamingen willen met alle geweld, koste wat kost, van de Waalse Montzenroute af en al het goederenverkeer in eigen beheer via de IJzeren Rijn naar Duitsland laten lopen.
    Echter is de Belgische federale overheid (regering), de Vlaamse én de Waalse regering te samen.
    Aangezien de Walen faliekant tegen her-activering zijn van de IJzeren Rijn, zal het vanuit de federale regering lang duren eer er geld wordt vrij gemaakt (waarschijnlijk nooit) voor elektrificatie van de IJzeren Rijn, want de Waalse regering zal altijd tegen plannen stemmen, die met her-activering van de IJzeren Rijn te maken hebben.

  6. Welk bedrijf in Weert heeft treinladingen vol grondstoffen nodig? En als er al zo’n bedrijf is, wie betaalt het realiseren van een overslag terminal?

  7. De pas nieuw geopende overslagterminal aan de haven in Budel-Dorplein/Weert is er al (op voorbedachte rade op die plaats gekomen), met al een spooraansluiting vanuit de “IJzeren Rijn” tot bijna aan of op de terminal.

  8. Bedrijvenpark Pannenweg profiteert meer van de A2 dan Kampershoek!
    huidige infrastructuur is voldoende om bedrijven in Weert te houden, helaas niet om bedrijven te trekken

Comments are closed.