Tevredenheid Wmo gemeente Weert

20 reacties

Uit een onderzoek naar tevredenheid over de Wmo in de gemeente Weert blijkt dat inwoners tevreden zijn en zelfs meer tevreden zijn dan vorig jaar. 80% van de inwoners geeft aan dat de ondersteuning die zij krijgen ervoor zorgt dat hun kwaliteit van leven verbetert. 85% van de inwoners kan zich beter redden. Deze percentages zijn ruim 10% hoger dan vorig jaar. Een punt van verbetering is de snelheid waarmee de inwoners worden geholpen.

De gemeente wil weten wat de inwoners vinden van de ondersteuning die zij krijgen vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Onlangs hebben onafhankelijke bureaus twee onderzoeken uitgevoerd naar de ervaringen in 2016. Het eerste onderzoek richtte zich op de ervaring van inwoners met de Wmo in het algemeen. Dit kan bijvoorbeeld dagbesteding zijn, een rolstoel of begeleiding bij het zelfstandig wonen. Er hebben 350 personen deelgenomen aan het onderzoek. Het Wmo platform Weert heeft een actieve rol gehad. Het tweede onderzoek keek specifiek naar hulp bij het huishouden. Onafhankelijke en gecertificeerde kwaliteitsinspecteurs hebben 170 klanten thuis bezocht.

Resultaten

De inwoners zijn tevreden over de Wmo. De tevredenheid is op veel onderwerpen groter dan een jaar geleden. De ondersteuning die de gemeente biedt heeft het gewenste effect. 80% van de inwoners geeft namelijk aan dat de ondersteuning die zij ontvangen hun kwaliteit van leven verbetert, 85% kan zich hierdoor beter redden. Daarnaast geeft 81% aan dat de ondersteuning past bij de hulpvraag. Dit is 11% meer dan vorig jaar. Het percentage inwoners dat de kwaliteit van de ondersteuning goed vindt is met 12% gestegen tot 82%.

Ook de kwaliteit van de hulp bij het huishouden is op orde. Onafhankelijke technische inspecteurs beoordelen de schoonmaak met een 7,5. De inwoners geven een 7,2. 96% geeft een voldoende. Tevredenheid over de vervanging bij ziekte en verlof scoort het laagst met een 6,2, maar hier is wel een sterke verbetering zichtbaar ten opzichte van het vorige onderzoek.

Vervolgacties

De resultaten van de onderzoeken zijn positief. Toch wil de gemeente de dienstverlening op een aantal punten verbeteren. 20% van de deelnemers vindt dat de gemeente hen niet snel genoeg heeft geholpen. De gemeente onderneemt nu actie om de snelheid te verbeteren. Daarnaast ontvangen inwoners betere informatie over de mogelijkheid om een onafhankelijke cliëntondersteuner in te schakelen. Dit is iemand die helpt de weg te vinden naar zorg en ondersteuning. Tot slot wil de gemeente overbelasting bij mantelzorgers voorkomen en wil daarom weten aan welke ondersteuning zij behoefte hebben. Punt Welzijn biedt mantelzorgondersteuning aan voor de inwoners van Weert. Zij gaat hierover in gesprek met mantelzorgers.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
20 reacties