(Foto’s) De leden van Rabobank Weerterland en Cranendonck hebben gesproken en de bijna 40.000 stemmen laten er geen misverstand over bestaan. Het Franciscus Hospice in Weert is de glorieuze winnaar van de Rabobank Clubkas Campagne 2018, de sponsoractie waarmee de coöperatieve bank het lokale verenigingsleven ondersteunt en sterker maakt.

Voorzitter Ine Verhaeg toonde zich afgelopen donderdag, tijdens de finaleavond in de Poort van Limburg, zichtbaar overrompeld. Haar stichting Eerbied voor het Leven, gedragen door meer dan 90 vrijwilligers en gesteund door honderden sympathisanten, kreeg bijna 900 stemmen. Goed voor een bedrag van ruim 2500 euro. “We gaan een stilteruimte bouwen in onze prachtige tuin. Met dit bedrag van de Rabobank kunnen we een mooie zithoek realiseren. Ik kan er niet over uit. Ongelooflijk dat zoveel mensen ons dit gunnen.”

Het slotakkoord van de Rabobank Clubkas Campagne kent alleen maar lachende gezichten. Logisch. Want wat valt er te somberen als je als verenigingsman of -vrouw een mooi presentje mag komen ophalen voor je club? Een geldbedrag als waardering voor de inspanningen van al die vrijwilligers.

Helden

Leden van de lokale Rabobank mochten de afgelopen weken 125.000 euro verdelen over 477 (!) deelnemende verenigingen en stichtingen in deze regio. Winst die Rabobank Weerterland en Cranendonck jaarlijks teruggeeft aan de samenleving. Aan initiatieven die de gemeenschap vitaal houden en die gedragen worden door duizenden vrijwilligers. Directievoorzitter Rob Knoops richtte zich donderavond rechtstreeks tot hen: “Het is een eer om hier te staan. Ik meen het: jullie zijn helden!”

Respect

Het applaus voor het Franciscus Hospice is overweldigend. Omringd door de liefdevolle zorg van tientallen vrijwilligers biedt het hospice mensen in de laatste fase van hun leven de rust om waardig te kunnen sterven. Een initiatief dat dwars door alle lagen van de bevolking snijdt, ontroert, en respect afdwingt, zo blijkt deze avond andermaal.

De tweede cheque van ruim 1900 euro is voor ouderenvereniging St. Willibrordus in Stramproy. De vereniging gaat met dit bedrag een overkapping maken voor het stallen van fietsen en scootmobielen. Ook de wens van kinderboerderij ’t Bèèle-Erfke in Stramproy gaat in vervulling. Het bedrag van bijna 1200 euro, goed voor de derde plaats, komt prima van pas voor het onderhoud van het dierenverblijf en de speeltuin.

Winnaars

Om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen, voerden de 477 deelnemende clubs de afgelopen weken uitgebreid campagne. In hun clubblad, via nieuwsbrieven, op social media en natuurlijk ook mond-tot-mond spoorden zij leden van de Rabobank aan om op hún vereniging te stemmen. De tien verenigingen uit Leveroy sloegen de handen ineen. Zij maakten samen een ludiek filmpje om de stemmen binnen hun eigen dorp te houden. Voor de Rabobank reden om Leveroy te belonen met de Creativiteitsprijs en een cheque van 250 euro.

Voor de goede orde: de Rabobank Clubkas Campagne kent alleen maar winnaars. Lees: de duizenden vrijwilligers die samen het verenigingsleven draaiende houden. En dus gaat deze avond niemand met lege handen naar huis. Ongeacht het aantal stemmen, ontvangt elke vereniging minimaal 50 euro.

Samen sterker

Richting de toekomst blijft het niet alleen bij financiële steun. Directievoorzitter Rob Knoops licht alvast een tipje van de sluier op. “Samen met het Huis voor de Sport Limburg, het Huis voor de Kunsten Limburg en het NOC*NSF gaan we bekijken hoe we het verenigingsleven de komende jaren met kennis kunnen ondersteunen. Mensen met elkaar verbinden en samen sterker worden; daar gaan we voor.”