Weert koploper cliëntondersteuning

Donderdag 16 april is bekend gemaakt dat Weert is geselecteerd als één van de koplopergemeenten cliëntondersteuning voor 2020 en 2021. Doel is om in heel Nederland cliëntondersteuning te laten uitgroeien tot een laagdrempelige en zinvolle voorziening. Dat gebeurt door gemeenten die vernieuwend bezig zijn in hun regio bij die ontwikkeling het voortouw te laten nemen.

Wat doet de cliëntondersteuner?

De cliëntondersteuner geeft bijvoorbeeld informatie of advies over problemen of vragen waar je zelf niet uitkomt. Ook niet samen met de mensen om je heen. Hij kan dan korte tijd met je meedenken. Vaak kom je er dan samen uit en is verdere zorg en ondersteuning niet nodig.

Een cliëntondersteuner kan je ook helpen om je sterker te voelen. Hij kan samen met jou kijken hoe je meer zelf kunt doen. En hij denkt mee over hoe je de zorg en ondersteuning kunt krijgen die bij jou past. Bijvoorbeeld bij wonen, werken, naar school of dagbesteding gaan, zorg en jeugdhulp. Een cliëntondersteuner kan ook helpen als je problemen hebt met geld, bijvoorbeeld als je schulden hebt.

Wil je gebruik maken van cliëntondersteuning? Alle inwoners van de gemeenten Leudal, Nederweert en Weert kunnen hiervoor terecht bij het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg: 088 – 6560600 (op werkdagen tussen 8.30-17.00 uur)
[email protected] of www.amwml.nl.

Cliëntondersteuning voor iedereen

Wethouder Paul Sterk laat weten dat cliëntondersteuning een belangrijk onderwerp is van dit college: “Dat we nu geselecteerd zijn tot koplopergemeente is een mooie bevestiging van waar we mee bezig zijn. We zien dat sinds de decentralisaties elk jaar meer gebruik wordt gemaakt van de cliëntondersteuning, met name op het gebied van de Wmo. Het zou mooi zijn als er nog meer gebruik van gemaakt zou worden, ook op andere gebieden, zoals Schuldhulpverlening, de Participatiewet en de Jeugdwet.
We zijn en blijven volop aan de slag om de gratis onafhankelijke cliëntondersteuning verder uit te bouwen en te verbeteren. Eén van de zaken die we oppakken is dat we cliëntenondersteuning nog actiever en op een nieuwe creatieve manier onder de aandacht brengen van onze inwoners, net als onze algemene voorzieningen. Als de cliëntondersteuner goed in beeld heeft wat er in de gemeente Weert allemaal mogelijk is, is een gesprek voor een individuele voorziening misschien helemaal niet nodig!”