Via ‘versneld voor de klas’ switchte Desirée van bedrijfsleven naar onderwijs

‘Kinderen iets meegeven voor later: wat is er mooier?’
Foto via Meerderweert

In deze tijd van personele krapte halen ze bij MeerderWeert alles uit de kast om hun klassen bemenst te krijgen én houden. Samen met enkele PABO’s in deze regio begeleiden ze bijvoorbeeld zij-instromers bij hun switch naar het basisonderwijs. De eerste lichting hbo-deeltijdstudenten is inmiddels afgestudeerd, onder wie Desirée de Warem.

De 37-jarige Weertse verruilde het bedrijfsleven voor een baan als leerkracht bij ICK De Kerneel in Nederweert. “Een betere keuze had ik niet kunnen maken. Ik ben nu gelukkiger dan ooit.”

‘Wat moet het heerlijk zijn om hier te werken’, dacht Desirée toen ze enkele jaren geleden met haar man een geschikte basisschool zocht voor hun oudste dochter. Net moeder geworden, merkte ze dat haar baan in het bedrijfsleven haar meer en meer energie kostte. “Alles draaide om targets, hoe het voor mij als mens voelde leek van ondergeschikt belang. Dat begon me tegen te staan. Het onderwijs leek me prachtig. Bijdragen aan het geluk van kinderen. Hen iets meegeven voor later.”

En dus startte Desirée drie jaar geleden met de deeltijdopleiding tot leerkracht bij De Kempel in Helmond. In het eerste jaar liep ze stage op IKC Laar: “Ik wilde eerste ervaring opdoen voordat ik zelfstandig voor de groep stond. Zeker omdat ik geen pedagogische ervaring had, was die snuffelperiode heel fijn”, zegt de Weertse. Na het eerste jaar, koos ze voor de ‘versneld voor de klas’-variant, waarbij je net als bij zij-instroom, zelfstandig je groep mag draaien en betaald voor de klas staat. Op IKC de Kerneel kreeg Desirée alle vrijheid om te ontdekken of het basisonderwijs ook daadwerkelijk bij haar paste en zich te ontwikkelen als leerkracht. Zij is zeer te spreken over de manier waarop MeerderWeert dit traject op school heeft ingericht. “De afspraak is dat zij-instromers of ‘versneld voor de klas’-deeltijders als ik altijd boventallig zijn. Dat betekent dat er altijd een ervaren leerkracht naast je staat van wie je heel veel kunt leren. Je draagt dus niet van meet af aan de volle verantwoordelijkheid voor een groep van 30 leerlingen. Dat gaf me rust en werkte voor mij heel goed.”

Nu ze klaar is met haar deeltijdopleiding verzorgt ze in groep 5 van De Kerneel zelfstandig haar lessen. En dat gaat uitstekend, te meer ook omdat ze weet dat ze altijd kan terugvallen op een team van ervaren collega’s. Terugkijkend is Desirée blij dat ze de stap heeft gezet en het roer heeft omgegooid. “Het was spannend, maar het heeft me heel veel gebracht. Ik heb nu enorm veel plezier in mijn werk en ben een gelukkiger mens. Mijn familie zei het laatst nog tegen me: aan alles is te merken dat jij de juiste keuze hebt gemaakt. Natuurlijk zijn ook in het onderwijs doelen en prestaties belangrijk. Maar op de eerste plaats draait het hier om mensen. Het welzijn van de kinderen is voor mij het allerbelangrijkste. Zij moeten zich allereerst blij en gelukkig voelen. Pas daarna komt het leren.”

Samen het personeelstekort te lijf

Bij de aanpak van het personeelstekort bundelt MeerderWeert binnen deze zuidelijke regio de krachten met andere stichtingen voor primair onderwijs. Samen proberen ze bijvoorbeeld havo- en mbo-studenten enthousiast te maken voor het vak van leerkracht. Verder proberen ze studenten van de vier toeleverende PABO’s in Sittard, Venlo, Eindhoven en Helmond te prikkelen om bij Meerderweert te komen werken. In dit verband richten ze ook het vizier op zij-instromers, mensen met een hbo- of universitaire opleiding die een carrièreswitch overwegen.

Daarnaast investeren ze in toekomstige leraren door onderwijsassistenten met de juiste competenties de mogelijkheid te bieden om de deeltijdpabo te volgen.