DUS Weert vraagt het college om alternatieven te onderzoeken voor de geplande rotonde op de T-splitsing Wiekendreef/Helmondseweg. De fractie stelt dat naast verkeersveiligheid ook leefbaarheid en inspraak van omwonenden moeten meewegen in de besluitvorming.
Vragen over verkeersdruk en hulpdiensten
De fractie wil weten hoe vaak hulpdiensten gebruikmaken van de Helmondseweg en vraagt om cijfers over de verkeersdruk tussen 2020 en 2025. Ook wil DUS Weert weten waarop het huidige aantal van 3.500 motorvoertuigbewegingen per dag is gebaseerd.
30-km zone of fietsstraat als alternatief
DUS Weert stelt voor om de Helmondseweg tussen de Wiekendreef en de Laarderbrug in te richten als 30-km weg. Een andere mogelijkheid is om hier een fietsstraat te maken, waar auto’s te gast zijn en fietsers de hoofdrol hebben.
Kritiek op tweerichtingsfietspaden
De partij vraagt waarom het college kiest voor een rotonde met vrijliggende tweerichtingsfietspaden, terwijl CROW-richtlijnen dat juist afraden. In andere gemeenten worden deze vaak vervangen door eenrichtingsfietspaden om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Meer ruimte voor ideeën inwoners
Volgens DUS Weert wordt participatie een loze term als informatieavonden alleen bedoeld zijn om plannen toe te lichten, zonder dat er ruimte is voor suggesties van bewoners. De partij vraagt of het college bereid is om deze voorstellen alsnog objectief te beoordelen.
Uitstel besluit voor bredere verkeersvisie
DUS Weert wil dat het besluit over de rotonde wordt uitgesteld. De partij pleit voor een bredere verkeersvisie waarin ook omliggende verkeersstromen worden meegenomen. Zo kan volgens de fractie beter worden bepaald of alternatieven voor de rotonde Wiekendreef haalbaar en wenselijk zijn.
- Lees de brief van DUS Weert (PDF): https://wdg.li/dqweggt
