De gemeente Weert heeft werkzaamheden uitgevoerd aan de passantenhaven nadat er kritische melding waren binnengekomen over waterplanten en groene aanslag in het water. Volgens de gemeente zijn de werkzaamheden inmiddels afgerond.
Er kwamen signalen binnen van mensen die aangaven de haven te mijden vanwege de hoeveelheid begroeiing in het water.
Gemeente bekend met meldingen
Op vragen van WdG laat de gemeente weten bekend te zijn met de klachten. De meldingen zijn volgens de gemeente via verschillende kanalen binnengekomen.
De passantenhaven is in beheer en onderhoud bij de gemeente Weert. Het eigendom ligt grotendeels bij de gemeente, terwijl het gedeelte aan de kanaalzijde eigendom is van Rijkswaterstaat.
Werkzaamheden inmiddels uitgevoerd
De gemeente herkent het beeld dat de toegankelijkheid van de haven voor pleziervaartuigen door de begroeiing mogelijk werd beperkt. Volgens de gemeente stonden werkzaamheden om waterplanten en groene aanslag te verwijderen al op de planning.
Afgelopen week heeft een onderhoudsronde plaatsgevonden. Daarbij zijn de waterplanten en groene aanslag volgens de gemeente zoveel mogelijk verwijderd.
Regelmatige inspecties
De staat van de passantenhaven wordt volgens de gemeente regelmatig visueel gecontroleerd. Op basis van deze inspecties wordt onderhoud uitgevoerd wanneer dat nodig is.
Daarnaast heeft de gemeente in de kaderbrief een investering aangevraagd voor het vervangen van een aantal onderdelen van de passantenhaven. Ook is budget aangevraagd om de haven verder op te knappen.



Hier meteen actie …….