SJG Weert heeft vandaag de eerste fase van de nieuwbouw officieel geopend. Tijdens een feestelijke bijeenkomst stonden collega’s en externe genodigden stil bij de ingebruikname van het nieuwe ziekenhuisgebouw. Ook was er aandacht voor de geschiedenis van het ziekenhuis, de medewerkers die aan de nieuwbouw hebben bijgedragen en de toekomst van de zorg in de regio.
Bestuurder Gertjan Kamps opende de bijeenkomst met een welkomstwoord. Hij blikte terug op het ontstaan van SJG Weert, de gezamenlijke inspanning achter de nieuwbouw en de betekenis van deze mijlpaal. Ook verwelkomde hij de aanwezige Zusters van Liefde uit Tilburg.
“Zij zijn de oorsprong van dit ziekenhuis, omdat zij hart hadden voor de kwetsbaren in de samenleving”, aldus Kamps. Volgens hem verbindt de opening het verleden met de toekomst. “Met het nieuwe SJG heeft Weert ook in de toekomst een ziekenhuis dat bijdraagt aan de gezondheid van de maatschappij.”
Kunstwerk als eerbetoon
Tijdens de bijeenkomst werd ook Het Gebaar onthuld, een kunstwerk van kunstenaar Annemarie Verheijen. Volgens SJG Weert vormt het kunstwerk een blijvend eerbetoon aan het verleden, het heden en de toekomst van het ziekenhuis. Het is opgedragen aan de Zusters van Liefde uit Tilburg, die aan de basis stonden van SJG Weert, aan de medewerkers die zich dagelijks inzetten voor patiënten en aan de blijvende opdracht om ook in de toekomst zorg te verlenen vanuit betrokkenheid en barmhartigheid.
Het kunstwerk werd onthuld door Zr. Mariëtte Kinker, Zr. Mel Heuver en Zr. Paulien Mul van de congregatie Zusters van Liefde.
Symbolische opening
Na de onthulling volgde de officiële opening van nieuwbouwfase 1. Bestuurder Marc Rouppe-van der Voort benadrukte daarbij de inzet van de medewerkers. “Er is een enorme inzet geleverd voor de nieuwbouw en de ingebruikname ervan. Iedereen heeft met hart en ziel gewerkt aan een plek waar we trots op mogen zijn.”
Vervolgens knipten twaalf medewerkers van SJG Weert symbolisch het openingslint door. Zij vertegenwoordigden daarmee alle collega’s die de afgelopen jaren hebben meegewerkt aan de realisatie van het nieuwe ziekenhuis. Daarna hees directeur Vastgoed Will van Grimbergen de SJG-vlag op de patio, waarmee nieuwbouwfase 1 officieel werd geopend.

















