Een aantal heringerichte straten in de wijk Moesel zijn te smal. Daarom trekt de gemeente Weert € 500.000 uit voor een extra aanpassing. Het gaat om vier straten die eerder al zijn heringericht: de Irenelaan, Johanna van Polanenstraat, Margrietlaan en Jan de Oudestraat.
Nieuwe aanpassing
De straten zijn twee jaar geleden als eerste aangepakt in het project ‘Moesel fase 1’. Ze kregen toen een rijbaan van 5 meter breed. Al snel bleek dat deze breedte onvoldoende was voor veilig tweerichtingsverkeer en fietsers. Ook waren er zorgen over het aantal parkeerplaatsen.
Op basis van deze signalen zijn de overige Moesel-straten wél breder aangelegd, namelijk 5,40 meter. Er werd bovendien meer ruimte gemaakt voor parkeren, ten koste van een deel van het groen.
Meest gekozen varianten per straat
Voor de vier te smalle straten is inmiddels per straat een voorkeursvariant gekozen, op basis van bewonersbijeenkomsten en een enquête. De uitslagen zijn:
- Jan de Oudestraat: Variant 1 (PDF), met meer behoud van groen aan de woningzijde en een verbreding aan de parkzijde.
- Irenelaan: Variant 1 (PDF), parkeren buiten de rijbaan, minder groen en betere doorstroming.
- Margrietlaan: Variant 1 (PDF), verbreding, minder groen en markering van parkeervakken.
- Johanna van Polanenstraat: Variant 3, met zoveel mogelijk parkeervakken vanwege de functie van het buurthuis.
Aanpassingen starten in 2026
De uitvoering van de plannen staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. De gemeenteraad zal nog eerst een definitief besluit moeten nemen over dit voorstel. Tot die tijd wordt gewerkt aan het detailontwerp en de aanbesteding. De herinrichting wordt volledig betaald uit een investeringsbudget van € 500.000. Hiervan is o.a. € 325.000 bestemd voor de verbreding van de rijbaan en aanleg van parkeervakken, en € 95.000 voor het aanpassen van het groen. Daarnaast zijn er ook nog kosten voor ontwerp en toezicht, voorbereiding en onvoorziene kosten.
Minder groen, meer veiligheid
De gemeente verwacht dat de nieuwe indeling zorgt voor betere doorstroming, meer parkeerplaatsen en een veiliger straatbeeld. Wel gaat er in alle vier de straten groen verloren, vooral aan de zijde waar de straat wordt verbreed. Toch is er volgens de gemeente draagvlak voor de plannen. In totaal reageerde 60 procent van de huishoudens op de enquête.
Communicatie met bewoners
De bewoners worden per brief op de hoogte gehouden van de planning. In het vierde kwartaal van 2025 volgt nog een bijeenkomst waarin het definitieve ontwerp wordt toegelicht. Ook de gemeenteraad ontvangt begin 2026 een voortgangsrapportage.
Wat helemaal triest is: bij de Gemeente is niet meer te achterhalen door wie, wanneer en waarom de beslissing is genomen om de breedte van de straten terug te brengen naar 5 meter.
Vraag is alleen of de huidige oplossing voldoende is. Op het voormalig Wilhelminaterrein worden straks 350/355 appartementen gebouwd. Ontsluiting zal via de Beatrixlaan moeten. En daar staat het nu al vaak muurvast richting de Maaseikerweg en wijkt verkeer uit naar de zijstraten, waardoor de verkeersdruk daar toeneemt.
€ 500.000,00 door het putje, had de breedte gelaten zoals het was.
Doa zaktj uch togh de boks vanaaf.
Misschien, nee beter gezegd meer dan urgent wenselijk, zullen ze bij de gemeente toch snel moeten overwegen om mensen in dienst te nemen die geschoold zijn op een niveau dat inzichtelijkheid, technische kennis vereist en ontvankelijkheid tonen voor bewonersinitiatieven, wensen en aandacht.
De huidige kluppels hebben nu alweer een half miljoen verprutst aan herstructurering.
Maar och het zijn maar gemeenschapsgelden, de burger bloedt, baalt en betaalt en de kluppels die malen er echt niet om.