Straten Moesel te smal: extra aanpassing kost € 500.000,-

3 min. leestijd
Archieffoto WdG - Johanna van Polanenstraat

Een aantal heringerichte straten in de wijk Moesel zijn te smal. Daarom trekt de gemeente Weert € 500.000 uit voor een extra aanpassing. Het gaat om vier straten die eerder al zijn heringericht: de Irenelaan, Johanna van Polanenstraat, Margrietlaan en Jan de Oudestraat.

Nieuwe aanpassing

De straten zijn twee jaar geleden als eerste aangepakt in het project ‘Moesel fase 1’. Ze kregen toen een rijbaan van 5 meter breed. Al snel bleek dat deze breedte onvoldoende was voor veilig tweerichtingsverkeer en fietsers. Ook waren er zorgen over het aantal parkeerplaatsen.

Op basis van deze signalen zijn de overige Moesel-straten wél breder aangelegd, namelijk 5,40 meter. Er werd bovendien meer ruimte gemaakt voor parkeren, ten koste van een deel van het groen.

Meest gekozen varianten per straat

Voor de vier te smalle straten is inmiddels per straat een voorkeursvariant gekozen, op basis van bewonersbijeenkomsten en een enquête. De uitslagen zijn:

  • Jan de Oudestraat: Variant 1 (PDF), met meer behoud van groen aan de woningzijde en een verbreding aan de parkzijde.
  • Irenelaan: Variant 1 (PDF), parkeren buiten de rijbaan, minder groen en betere doorstroming.
  • Margrietlaan: Variant 1 (PDF), verbreding, minder groen en markering van parkeervakken.
  • Johanna van Polanenstraat: Variant 3, met zoveel mogelijk parkeervakken vanwege de functie van het buurthuis.

Aanpassingen starten in 2026

De uitvoering van de plannen staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. De gemeenteraad zal nog eerst een definitief besluit moeten nemen over dit voorstel. Tot die tijd wordt gewerkt aan het detailontwerp en de aanbesteding. De herinrichting wordt volledig betaald uit een investeringsbudget van € 500.000. Hiervan is o.a. € 325.000 bestemd voor de verbreding van de rijbaan en aanleg van parkeervakken, en € 95.000 voor het aanpassen van het groen. Daarnaast zijn er ook nog kosten voor ontwerp en toezicht, voorbereiding en onvoorziene kosten.

Minder groen, meer veiligheid

De gemeente verwacht dat de nieuwe indeling zorgt voor betere doorstroming, meer parkeerplaatsen en een veiliger straatbeeld. Wel gaat er in alle vier de straten groen verloren, vooral aan de zijde waar de straat wordt verbreed. Toch is er volgens de gemeente draagvlak voor de plannen. In totaal reageerde 60 procent van de huishoudens op de enquête.

Communicatie met bewoners

De bewoners worden per brief op de hoogte gehouden van de planning. In het vierde kwartaal van 2025 volgt nog een bijeenkomst waarin het definitieve ontwerp wordt toegelicht. Ook de gemeenteraad ontvangt begin 2026 een voortgangsrapportage.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je de gratis nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Kleine updates die het grote plaatje laten zien
Deel dit bericht
2 reacties
Militairen schieten met lichtfakkels Slagboom weer kapot gereden Vijver Graswinkel buiten de oevers Fiets onder auto Vermeend gaslek De groene thuishaven Auto tegen bewegwijzering Geen boom maar zonnebloemen