SJG doet proef met app-dienst

SJG Weert start met een proef waarbij patiënten direct en veilig berichten kunnen sturen naar hun specialist of een medewerker van het ziekenhuis. Dat kan met de BeterDichtbij app.

De app moet het laagdrempeliger maken om vragen te stellen rondom de behandeling waar een patiënt op dat moment mee bezig is. Dat kunnen medische vragen zijn, bijvoorbeeld over bijwerkingen of nieuwe klachten, maar ook vragen over praktische zaken, zoals wanneer de nieuwe afspraak plaatsvindt.

De specialist kan BeterDichtbij ook gebruiken om onderzoeksuitslagen of aanvullende informatie door te sturen. De patiënt kan deze bekijken op een voor hem of haar geschikt moment. SJG Weert is het eerste Limburgse ziekenhuis dat deze berichtenservice aanbiedt aan zijn patiënten.

Makkelijk, laagdrempelig en veilig

In de BeterDichtbij app zijn de gesprekken beveiligd en is de privacy van de patiënt gewaarborgd. Via e-mail en WhatsApp is die garantie er niet. Het streven is om de patiënt binnen een dag, en uiterlijk binnen drie werkdagen, een antwoord te geven. Soms gebeurt dat door de specialist, maar dat kan ook een verpleegkundige of polikliniekmedewerker zijn. Het is echter altijd iemand van het behandelteam van de betreffende patiënt. Spoedvragen kunnen niet via BeterDichtbij gesteld worden. Daarvoor kan de patiënt bellen met de huisarts, het ziekenhuis of zelfs met het landelijk noodnummer 112 als daar aanleiding toe is.

Extra service

“De introductie van BeterDichtbij is een extra service die wij onze patiënten willen geven. Het is zeker geen vervanging voor het face-to-face contact, eerder een verlenging,” laat Eric Rikkert, algemeen directeur van SJG Weert weten. “We merken dat mensen het prettig vinden als zij op een laagdrempelige wijze contact kunnen hebben met hun specialist of een medewerker. Nog even terugkomen op de laatste controleafspraak of een aanvullende vraag stellen wanneer het hen uitkomt. Whatsapp is de meest gebruiksvriendelijke oplossing, maar is helaas niet veilig. Daarom hebben we gekozen om een proef te starten met BeterDichtbij. Als de reacties positief zijn, gaan we deze service verder uitbreiden.”

Uitbreiding in de toekomst

De patiënt ontvangt een mondelinge uitnodiging van de specialist. Als hij of zij hierop ingaat, maakt de polikliniekmedewerker een account aan en kan de patiënt via een smartphone of computer gebruik maken van BeterDichtbij. De app wordt in eerste instantie in gebruik genomen door de poliklinieken Neurologie, Kindergeneeskunde, Gynaecologie en Chirurgie met de intentie om dit stap-voor-stap uit te breiden naar de rest van het ziekenhuis.

Meer informatie

De antwoorden op veelgestelde vragen zijn terug te vinden op de website van SJG Weert: https://www.sjgweert.nl/home/beterdichtbij