De gemeenteraad van Weert heeft woensdagavond ingestemd met de realisatie van een fietsbrug tussen de nieuwbouwwijk Laarveld en de wijk Molenakker.

Tijdens een eerdere commissievergadering, ter voorbereiding op de raadsvergadering van woensdagavond, kregen de (toekomstige) bewoners van Laarveld de vrees dat de gemeenteraad af wilde zien van de fietsbrug. Er werd een petitie opgestart die ruim 500 handtekeningen opbracht ten behoeve van de realisatie van de fietsbrug. Ook de Montessorischool in de wijk Molenakker stuurde een brief waarbij ze de gemeenteraad vroeg om in te stemmen met de realisatie van de fietsbrug. Tenslotte sprak een van de initiatiefnemers van de petitie de gemeenteraad toe om in te stemmen met de fietsbrug.

De gemeenteraad stemde woensdagavond in met de komst van de fietsbrug. Dat gebeurde unaniem. Er werd ook unaniem een motie ingediend waarbij de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders de opdracht gaf om een goede fietsbrug te realiseren met een zo laag mogelijk hellingspercentage, zodat deze gebruiksvriendelijk is.

Met de realisatie van de fietsbrug is een kostenplaatje van circa 1,5 miljoen euro gemoeid. De gemeenteraad wil dan ook dat deze brug veelvuldig gebruikt gaat worden. Er zal nader onderzocht moeten worden welke definitieve locatie de brug krijgt en welk hellingspercentage mogelijk is. Omdat de Ringbaan-Noord een route is voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen moet deze brug ook volgens de bijbehorende eisen (hoogte) voldoen.

Door in te stemmen met het besluit wordt de huidige oversteek bij de turborotonde veiliger gemaakt, komt er een fietsbrug en komt er ook een gelijkvloerse oversteek tussen Laarveld en de Wiekendreef.

11 REACTIES

  1. Inderdaad een goed besluit, maar had dan die brug in plaats van de oversteek bij de turborotonde gemaakt. 2 Vliegen in een klap. Je kunt de Hushoverweg gebruiken voor een lange aanloop dus lage hellingsgraad en je kunt de oorspronkelijke insteek van de turborotonde (geen gelijkvloerse fiets- / voetgangersoversteek) realiseren door de bestaande oversteek weg te halen.

  2. Aan de boshoverkant van de rotonde is de aanloop zeker geen 260 meter. Hooguit 100. Blijkbaar zijn de hellingseisen inmiddels anders geworden ?

  3. Voor een helling van 2% is een aanloop van 260 meter nodig. Een brug of past daarom niet op de locatie oversteek Hushoverweg. Zie de presentatie hierbeneden, pagina 21. Bovendien is dat ver omfietsen over de hellingen om op de brug te komen.

    Een tunnel op die plek is ook onderzocht, zie pagina 22 en 28. kosten 4,8 voor de ene en zelfs 7,2 miljoen voor de andere variant.

    https://gemeenteraad.weert.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2018/26-september/19:31/15-Presentatie-informatiebijeenkomst-5-maart-2018-over-fietsverbinding-Laarveld-Weert.pdf

  4. 1 % helling is.. als je over een afstand van 100 meter.. 1 meter omhoog gaat.
    Derhalve… 2 % als je over een afstand van 100 meter.. 2 meter omhoog gaat.. enz.
    Als de brug 4,5 meter hoog moet worden, heb je van beide kanten, een aanloop van 225 meter nodig om die 2 % te realiseren…..om een indruk te geven wat de aanlooplengte moet zijn…dat is ongeveer de lengte van 2 voetbalvelden aan weerskanten van de Ringbaan.
    De hellingshoek van 2 % richting het centrum is gemakkelijk te halen..echter in omgekeerde richting.. naar Laarveld toe, is moeilijker te realiseren…!!!
    Verder zijn de kosten, erg laag ingeschat…tel op het begrootte bedrag nog maar 500.000 euro bij..!!!
    Tevens wil ik hier nog opmerken, dat er ook al een illegale oversteekplaats gebruikt wordt, in het verlengde van de Hushoverweg die veel gevaarlijker is dan aan de rotonde. Dit is op een stuk of 5 plaatsen als je de gehele Ringbaan bekijkt..!

  5. Wat betreft de aanlooplengte heb je gelijk. Dat gaat nergens meer over. Je moet gigantisch ver om fietsen om bij het begin van de aanloop te komen. Als ik de tunnel gebruik en me licht inspan bij het naar beneden gaan kom ik bijna weer tot boven uitgedreven. Ik zie het probleem niet.

    Ik hoop echter niet dat we hemel en aarde gaan bewegen om de oversteek voor een handjevol fysiek mindere stadsbewoners ook toegankelijk te maken. Geef deze dan maar een e-bike cadeau dan ben je goedkoper uit.

  6. waarom niet simpel een tunnel ipv brug. is toch ook een succes bij boshoven of een kruising met fietsoversteekplaats. Hoeft echt niet zo veel te kosten.

  7. Voor een brug is een langere helling nodig tov. een tunnel. Voor een tunnel moet je 2,5 à drie meter de grond in. De helling van de tunnel bij de turborotonde is 3% en daarmee dus inderdaad zo’n 100 meter lang aan weerszijden. Die helling wordt echter door veel mensen te steil bevonden.

    Voor een brug moet je al snel vijf meter de hoogte in. De Ringbaan Noord is een gevaarlijke-stoffen-route, dus de brug moet nog wat hoger zijn dan normaal, maar laten we zeggen vijf meter. Voor de al steil bevonden helling van 3% zit je dus wel degelijk al op 200 meter. 100 meter is een helling van 6%, ik heb voor de lol eens even gekeken en de Cauberg in Valkenburg heeft een gemiddeld hellingspercentage van 7,5%…

    Kortom, of de eisen wel of niet veranderd zijn doet er niet eens toe wat mij betreft. 3% wordt te steil bevonden en iedereen wil een brug die veel gebruikt gaat worden dus dat hellingspercentage dient zo laag mogelijk te worden, afgestemd op wat er ruimtelijk gezien past.

    Uit de beantwoording van de wethouder op vragen tijdens de raadsvergadering bleek dat het percentage daarom ergens tussen de 2 en 3% uit zal komen in het definitieve ontwerp.

  8. Blijft toch overeind, waarom 2 oversteekmogelijkheden zo dicht bij elkaar (want ik begrijp uit alles dat het iets gaat worden in de richting van pagina 19).

  9. Ik denk dat @petri dat niet bedoeld.
    Ik denk dat hij/zij bedoelt:
    – De bestaande oversteek bij de Hushoverweg veiliger maken dan hij nu is (zoals nu ook gepland staat),
    – De tweede (nieuwe) oversteek die als fiets/voetgangersbrug gepland staat, als tunnel parallel langs de Wiekendreef onder de Ringbaan-Noord (ipv de geplande brug). En aan Laar kant van de Ringbaan, een fietspad(/ventweg) van de Laarderweg tot Laarveld (of misschien wel tot aan de Hushoverweg).

Comments are closed.