(Foto’s) Deze week is een aannemer begonnen met de werkzaamheden voor de aanleg van de trajectcontrole op de Kempenweg (N564) in Weert, dat bevestigt de provincie Limburg.

Op twee locaties, ter hoogte van Trespa en nabij de afslag naar Budel-Dorplein, is een geleiderail geplaatst, bekabeling aangelegd en staat een kast klaar voor de communicatie tussen de nog te plaatsen camera’s.

Op diverse provinciale wegen komt meer aandacht voor verkeersveiligheid door trajectcontroles. Zo wordt naast de Kempenweg ook de Venloseweg (N275) in Nederweert voorzien van een trajectcontrole. De trajectcontroles komen op wegen met een hoog ongevalspercentage en een snelheidsprobleem.

Speerpunten OM

Trajectcontroles staan in Nederland tot nu toe vrijwel alleen op de snelwegen. Nu deze ook op de provinciale wegen worden geplaatst, verwacht het Openbaar Ministerie de verkeersveiligheid op de provinciale wegen te vergroten. Omdat 20% van de dodelijke slachtoffers valt op provinciale wegen, is het handhaven op snelheid als bijdrage aan het vergroten van de verkeersveiligheid één van de verkeersprioriteiten van het OM.

Effectief en efficiënt

Een effectieve en efficiënte manier om de naleving van snelheidslimieten op wegen te bevorderen is trajectcontrole. De snelheid wordt niet op één punt gemeten, het gaat om de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag. Het OM heeft samen met de politie en wegbeheerders de voor trajectcontrole geschikte locaties op het onderliggende wegennet ambtelijk in kaart gebracht. Bij deze analyse is rekening gehouden met factoren als overtredingspercentage, verkeersongevallen, risicofactoren, intensiteit van het wegvak, lengte wegvak zonder onderbrekingen (aansluitingen), effect van andere vormen van handhaving en de planning van eventuele reconstructies.

7 REACTIES

  1. Ze rijden daar ook als idioten. Die Belgen kunnen er ook wat van. Net voor sluitingstijd nog even naar de wietboer op de Parallelweg scheuren.

  2. Belgen rijden zodra zij in Nederland zijn als los geslagen koeien die weer in de wei mogen.
    Eindelijk een goed wegennet denken zij.
    Het blijven sukkels die Belgen.

  3. Ik rijd dagelijks op de Venloseweg (N275). Daar staan al een viertal flitspalen. Er wordt vrijwel nooit te hard gereden. Het is meestal zo druk dat de hele colonne ongeveer 80 km/uur rijdt. Af en toe zie je een idioot bezig met inhalen. Die denken dat ze eerder op bestemming zijn als ze een paar plekjes opschuiven.
    Ik snap dus eigenlijk niet wat hier een trajectcontrôle toevoegt. Of is dit goedkoper dan de huidige flitspalen?? Ik denk eerlijk gezegd dat t weggegooid geld is.

  4. Met enkele flitspalen bereik je inderdaad hetzelfde (zie Venlose weg). Alles went snel namelijk, ook de aanwezigheid van een trajectcontrole. Behalve dan de incidentele sukkelaar die het niet wist.

Comments are closed.