Het aanpassen van de spoorlijn tussen het Belgische Hamont en Weert gaat vermoedelijk aan Nederlandse zijde behoorlijk in de papieren lopen, dat melden Belgische media vrijdag.

De Belgische spoorwegen (NMBS) zijn een nieuwe haalbaarheidsstudie gestart naar de ‘heractivering’. Hiervoor heeft de Belgische minister voor Mobiliteit, François Bellot, opdracht toe gegeven nadat hij een brief kreeg van de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven.

Elektrificatie

In België is vorig jaar begonnen met de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. Mocht de spoorlijn voor personenvervoer tussen België en Weert worden geheractiveerd dan is het vanuit Nederland een voorwaarde dat er geen dieseltreinen meer rijden door het natuurgebied Budeler- en Weerterbergen. In België zijn ze al begonnen met de elektrificatie, maar in Nederland wordt nog onderzocht wat het kostenplaatje gaat worden. De resultaten worden dit voorjaar verwacht.

Kosten opmerkelijk hoog

In Nederland moet een kleine 10 kilometer spoor opgewaardeerd worden. In een eerste raming uit 2015 zouden de kosten 35 miljoen euro bedragen, maar volgens Het Belang van Limburg zullen de kosten flink hoger zijn. Dat zou blijken uit de overleggen die het Belgische Infrabel en ProRail hebben gevoerd. Volgens bronnen aan de Belgische krant zijn de kosten ‘opmerkelijk hoog’ te noemen. Zo zou ProRail een aantal essentiële aanpassingen moeten uitvoeren waaronder het verhogen van een brug en het aanpassen van een spoorbocht bij het NS-station.

De Belgen zien de kostenverhoging als een manoeuvre van ProRail om de werkzaamheden niet te hoeven uitvoeren. Men legt de relatie met de heractivering van de IJzeren Rijn waarbij men vreest dat op ten duur ook goederentreinen over de spoorlijn gaan rijden.

Reactie ProRail

Woordvoerder René Vegter van ProRail sprak vrijdag in een reactie zijn verbazing uit. De Belgen spreken van een reactivering, maar de spoorlijn in al ‘gereactiveerd’. Het maakt onderdeel uit van het hoofdspoorwegnet en wordt al gebruikt voor goederenvervoer tussen Budel en Chemelot. Het onderzoek naar de kosten voor de aanpassingen die nodig zijn om personenvervoer mogelijk te maken loopt nog. Als het onderzoek is afgerond gaat het eerst naar het ministerie en vervolgens zal het openbaar worden via de stukken van de Tweede Kamer.

Inhoudelijk kan Vegter niet ingaan op de beweringen die de Belgische media naar buiten brengen. “Het is een politieke aangelegenheid en de IJzeren Rijn is inderdaad een gevoelige kwestie”. Maar ProRail is nog bezig met het in kaart brengen van de kosten en over dit kostenplaatje is verder nog niets bekend. Het is afwachten totdat de resultaten openbaar worden gemaakt.

1 REACTIE

  1. De benoemde aanpassingen kan ik wel begrijpen. Volgens mij moet het perron ook aangepast worden. Het is inderdaad een politiek spelletje vanwege de concurrentie tussen de havens Antwerpen en Rotterdam.

Comments are closed.