In opdracht van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van Veldhoven-van der Meer zijn er onderzoeken uitgezet over het reactiveren van de spoorlijn Weert-Hamont (B) voor personenvervoer met de Provincie Limburg en de gemeente Weert.

ProRail heeft de kostenraming van de provincie getoetst op juistheid en volledigheid en de ontbrekende informatie in beeld gebracht. De daaruit volgende raming valt tussen de €50 en €150 miljoen terwijl een eerdere schatting van de regio uitging van €35 miljoen.

In een brief aan de Tweede Kamer geeft de staatssecretaris aan dat ze met de regio in gesprek gaat over wat deze mogelijke verandering van ordegrootte van de kosten betekent voor het vervolg. Tevens laat ook de staatssecretaris een second opinion uitvoeren. In het najaar moeten de uitkomsten hiervan bekend worden.

Lees de brief (PDF)

https://iwdg.nl/2JHlMVY

Uitkomst was in België al voorspeld

In maart van dit jaar werd vanuit België al verbazing uitgesproken omdat ze toen al ter oren hadden gekregen dat de kosten flink hoger zouden uitvallen. In de brief van de staatssecretaris die donderdag naar buiten kwam blijkt de vooruitziende blik van de Belgen te kloppen.

De Belgen zien de kostenverhoging als een manoeuvre van ProRail om de werkzaamheden niet te hoeven uitvoeren.

3 REACTIES

  1. Ja ProRail wil dit gewoon niet en hebben er een verhaal bij verzonnen. Ze willen al hun geld investeren in de Randstad met wilde plannen. Redeneringen als “te weinig bevolking aan weers kanten van de grens” Ja zou hou je dat ook in stand. Infrastructuur is als eerste vereist voor vooruitgang en economische groei. Dit biedt nieuwe perspectieven en gaat ook veel verder dan deze regio omdat Vanuit een groot deel van Nederland België beter bereikbaar wordt per spoor en andersom.

    De Randstad kamp aan alle kanten met verstopping en in andere gebieden is krimp. Het is ook van belang dat de overheid zorgt dat dit evenwichtiger verdeeld wordt over het land. Beter voor iedereen

    Gelukkig laat de staatsecretaris nog een second opinion uit voeren want ProRail is hier in niet te vertrouwen. En belangrijk dat de lobby vanuit gemeenten en provincie hier flink bovenop blijft zitten

  2. Ik zie nog even niet waarom gemeente en provincie dit willen. Wat schiet je ermee op als er een goederentrein van Antwerpen naar het Ruhrgebied tuft? Kunnen ze er belasting op heffen oid?

Comments are closed.