(Foto’s) Bij het kantoor van Rabobank Weerterland en Cranendonck werd dinsdagavond een quickscan gepresenteerd door de Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv). Deze vereniging deed een aanvullend potentie-onderzoek naar de extra toestroom van reizigers tussen het Belgische Hamont en Weert. Met het onderzoek is zichtbaar geworden dat de potentie van het toekomstig gebruik van de lijn veel groter is dan eerder gebleken.

Rabobank Weerterland en Cranendonck, waar de bijeenkomst werd georganiseerd, ziet als geen ander in dat de realisatie van een verbinding voor personenvervoer een positief financieel effect kan hebben op de samenleving en ondernemers uit de regio. Tijdens de bijeenkomst waren genodigden van o.a. de provincie Limburg en de gemeenten Weert, Hamont-Achel, Pelt en Lommel aanwezig.

Aanpak van het onderzoek

De leden van vTv hebben met enige versterking een veldonderzoek uitgevoerd door het houden van een keten-onderzoek op de P&R parkeerplaatsen bij de NMBS-stations van Neerpelt en Hamont en het NS-station van Maarheeze. Aangezien vanuit Weert de reizigersfunctie ook sterk verweven is met functies van de binnenstad, was het NS station van Weert minder geschikt als onderzoekslocatie. Het station in Weert heeft een regionale functie waar de passagiers door de verschillende mogelijkheden van openbaar vervoer moeilijk te scheiden is. Meer hierover lees je in het rapport.

Nieuwe inzichten

De realisatie van de treinverbinding biedt o.a. ook oplossingen bij de toenemende problematiek van het verkeer wat zich via de weg verplaatst. Denk hierbij aan de dagelijkse files tussen Eindhoven en Weert. Ook maakt de verbinding het mogelijk om via een snellere route uit te komen bij de hogesnelheidstreinen die veelal internationale bestemmingen aandoen.

Het gezelschap gaf al snel aan dat het belangrijk is om in oplossingen te denken en als er een trein gaat rijden voor personenvervoer. Omdat de spoorlijn dan bezet is, is er geen plaats meer voor goederentreinen waardoor de heractivering van de ‘IJzeren Rijn’ erg lastig wordt. De huidige spoorlijn die er ligt is eenvoudig aan te passen voor personenvervoer. Zelfs voor de spanningsverschillen van de bovenleidingen is een passende oplossing voorhanden, zo melden de onderzoekers.

Resultaten van het rapport

De resultaten zijn uitgewerkt in een rapport. Na afloop van de bijeenkomst werd het rapport door voorzitter van vTv Jean Pauwels aangeboden aan Rabobank Weerterland en Cranendonck, Limburgse Werkgevers Vereniging, Limburgse Natuur en Milieu Federatie en VVV Midden-Limburg. De staatssecretaris van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat heeft voor het vervolgproces de opdracht gegeven een Maatschappelijk Kosten Baten Analyse (MKBA) uit te voeren. Het gepresenteerde rapport kan hierbij een bijdrage leveren om zo een beter inzicht te generen voor de te maken afwegingen.

Bekijk de quickscan Vereniging Treinreizigers Vervoer

https://iwdg.nl/2lCdIgQ

Meer informatie: http://www.vtv-treinreizigers.eu

12 REACTIES

  1. Laten we eerst de spoorlijn gebruiken zo als deze is en met een dieseltrein berijden voor te kijken wat voor animo er hiervoor is. voordat we geld eruit smijten voor de aanpassingen.

  2. Wel fijn om te horen dat met een treinverbinding tussen Weert en Hamont de files tussen Weert en Eindhoven opgelost worden.Als we dan de Ijzeren Rijn door de Meinweg doortrekken naar Duitsland, denk ik dat het landelijke fileprobleem ook opgelost is.

  3. Aangezien Cora van Nieuwenhuizen (Minister Infrastructuur) van de VVD is gaat deze trein er nooit komen. Zoals altijd beloofd de VVD vooral heel erg veel maar komt er precies niks van terecht. Hoe staat het trouwens met het Van der Valk hotel en de ‘nieuwe woontoren’ bij de Stadsbrug? Ook daar hoor je niks meer van vanuit de VVD.

  4. Het is lang geleden, wat ik mij herinner:
    Vroeger, 1964/1965 reed er een bus van Weert naar de grens, je moest dan een stukje lopen naar de Belgische bus, reed die bus naar het station van Hamont, dat weet ik niet meer. Je kon toen met de trein van Hamont
    naar Hasselt.

  5. Vriendelijk bedankt voor uw reactie, zo was het vroeger:

    Stramproy, Industrieweg/Verzinkerij
    Stramproy, Industrieweg/Gem. Tech. Dienst
    Stramproy, Café Geelen
    Stramproy, Bejaardentehuis
    Stramproy, Grens

  6. Klopt helemaal,
    met als toevoeging dat in de jaren 70 en begin 80’er jaren, er zelfs aan de Rabobank op het Kerkplein nog een bushalte was. Die bushalte is later komen te vervallen, maar toen ging de bus rijden via de Beatrixstraat (1 halte), Veldstraat en de Horsterweg (2 haltes, die aan het bejaardentehuis kwam toe te vervallen).

  7. In Stramproy heeft ook decennia’s lang een bus gereden
    (heel vroeger zelfs een paarden- en stoomtram van Weert via Stramproy naar Maaseik)
    tot aan de grens, vroeger tot bij ‘Hense Koeëb’, maar later tot zelfs over de grens tot aan het voormalig Belgische grenskantoor, waar de passagiers over konden stappen op de Belgische bus van de Lijn. Vele tientallen jongeren die naar Maaseik of Kinrooi naar school gingen, maakte er gebruik van.
    Al sinds (volgens mij) een jaar of 2, rijd de bus alleen maar via de Wilhelminastraat, Molenweg tot aan de Julianastraat (bij de Maroybar) en weer snel terug naar Weert.
    Ook hier vond men het niet meer haalbaar, ondanks de vele dagelijkse passagiers, om tot aan de Belgische grens te rijden, terwijl het vanaf de kerk tot aan de grens maar een kilometer is. Ook hier liet men de smeekbeden van de Roojer Dorpsraad en de Belgische scholen, links liggen.

Comments are closed.