Column: Vakantieland opeens op oranje? Ben je dan wel verzekerd?

Column – De zomervakantie staat voor de deur in Regio Zuid en veel reizigers hebben vakanties in het buitenland geboekt. Vanzelfsprekend wilt u met een gerust hart de deur uit en genieten van uw vakantie. Nu veel landen weer van kleur verschieten en plaatselijke maatregelen verder aangescherpt worden, vragen reizigers zich terecht af of hun verzekeraar dekking verleent onder de reis- en/of annuleringsverzekering.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken publiceert reisadviezen per land. Daarbij hanteert het Ministerie de inmiddels welbekende kleurcodes. Zo betekent kleurcode oranje alleen noodzakelijke reizen en kleurcode rood betekent niet reizen. Naar de landen met de kleurcodes groen of geel kunt u wel reizen.

Veel verzekeraars verlenen geen dekking bij annulering van uw reis, wanneer de kleurcode van het land van bestemming voor vertrek wijzigt naar oranje of rood. Voor een (annulerings)verzekering geldt immers dat een schadegebeurtenis onverwachts en onvoorzien moet zijn; alleen dan komt men voor een vergoeding in aanmerking. Vanwege de coronapandemie kan men voorzien dat een land van kleurcode kan veranderen, zodat de gebeurtenis niet langer onverwacht en onvoorzien is. Daarnaast geldt voor een verzekerde dat hij/zij verplicht is schade te beperken en te voorkomen.

Dit kan echter anders zijn wanneer u al enkele dagen op vakantie bent in een land met kleurcode geel of groen en deze kleurcode tijdens het verblijf verandert naar oranje of zelfs rood. Elke verzekeraar gaat hier anders mee om. De ene verzekeraar verleent dekking voor de kosten verbonden aan het eerder afbreken van de reis, maar alleen wanneer de reisverzekering is afgesloten in de periode vóór vertrek en de kleurcode van het land van bestemming op dat moment geel of groen was. Andere verzekeraars vergoeden slechts 75% van de af te breken reis of bieden überhaupt geen dekking onder de (standaard) annulering- of reisverzekering bij een wijziging in de kleurcode van het land van bestemming.

De situatie is weer anders in het geval de reisorganisatie de reis annuleert. De reisorganisatie kan een andere reis aanbieden. Indien u niet akkoord gaat, dan heeft u recht op terugbetaling van uw reissom. Op basis van de wet is de reisorganisatie gehouden om het bedrag binnen 14 dagen terug te storten op uw rekening. In de praktijk zal de terugbetaling vaak  langer duren.

Check voordat u op reis gaat of uw verzekering dekking biedt voor de bovengenoemde situaties. Bent u van plan om last minute een reis te boeken en daar een reis- en/of annuleringsverzekering voor af te sluiten? Controleer dan goed of uw verzekeraar (volledige) dekking biedt, wanneer uw reisbestemming van kleur verschiet.

Heeft u aanvullende vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel? De advocaten van Aben & Slag Advocaten denken graag met u mee. U kunt hen telefonisch bereiken via het telefoonnummer 0495 536 138.