Houd jij je aan de maximumsnelheid?

14 reacties

Het is verleidelijk, maar ook gevaarlijk, duur, slecht voor het milieu, vervelend voor buurtbewoners en levert je in werkelijkheid weinig op: te hard rijden. Vandaag is dé dag om stil te staan bij het belang je te houden aan de maximumsnelheid.

Dag van de Maximumsnelheid

Het is namelijk de Dag van de Maximumsnelheid. Een dag waarop veel mensen wellicht met heimwee terugdenken aan drie jaar geleden: toen je overdag nog gewoon 120 km/uur mocht rijden op de snelweg. Het was en is voor velen wennen om het gaspedaal wat minder hard in te trappen.

Dat geldt ook voor bestuurders op de Eindhovenseweg, die daar sinds een paar jaar nog maar 80 km/uur mogen rijden, in plaats van de eerder gebruikelijke 100 km/uur.

Houd jij je daaraan?

Voordelen van minder hard rijden

Hoe harder, hoe sneller je op de plek van bestemming bent – dat is voor de meeste mensen de gedachte achter het flink intrappen van het gaspedaal. Maar maken die paar kilometer per uur nu echt zo’n verschil? Op korte afstanden gaat het om seconden, op langere afstanden hoogstens om minuten.

Wat veiligheid betreft maken die paar kilometer per uur echter wél een groot verschil. De stopafstand, de totale afstand die je nodig hebt om bij een noodstop tot complete stilstand te komen, verdubbelt bij een snelheid van 50 km/uur ten opzichte van een snelheid van 30 km/uur. Hoe harder je rijdt, hoe groter die afstand wordt en hoe meer impact een eventuele botsing dus heeft. Boven de 100 km/uur geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt.

Naast minder ernstige ongevallen zijn er nog meer voordelen van langzamer rijden. Zo verbruik je volgens Milieu Centraal zo’ n 10 procent minder brandstof wanneer je 100 km/uur rijdt in plaats van 120 km/uur. Met de huidige brandstofprijzen, is dat toch mooi meegenomen! En dat geldt ook voor de energieprijzen: elektrische auto’s komen met een snelheid van 100 km/uur verder dan met een snelheid van 120 km/uur.

Minder files

Tel daarbij op dat je met lagere snelheden minder in de file staat en aan het eind van de streep kom je veiliger, goedkoper en comfortabeler op je plek van bestemming.

Doordat bestuurders bij lagere snelheden een kortere volgtijd kunnen aanhouden gaan er immers meer voertuigen over een rijstrook en wordt de doorstroming bevorderd. Dat komt ook doordat er minder verschillen zitten tussen snelheden van verschillende voertuigen zoals personenauto’s en vrachtwagens. Die grote verschillen verhoogden in het verleden de kans op ongelukken, die met hogere snelheid bovendien meer impact hadden en daarmee ook weer direct voor meer files zorgden. Win-win-win dus, zou je denken.


Bekijk je dit bericht via de app en wil je de poll invullen? Klik dan hier.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
14 reacties