De fractie van Weert Lokaal heeft het college van B&W vragen gesteld over landelijke plannen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor. Aanleiding is het nieuwe ‘robuust basisnet’ van het kabinet, dat gemeenten verplicht rekening te houden met extra veiligheidsregels bij woningbouw langs spoorlijnen.
Het college bevestigt in een antwoordbrief dat het op de hoogte is van deze plannen. Als het robuust basisnet wordt ingevoerd, kunnen er ook in Weert strengere bouwregels gaan gelden langs het spoor. Dat geldt zelfs als er in de praktijk weinig gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Dit kan directe gevolgen hebben voor de woningbouwplannen van de gemeente.
Weert wil groeien
Weert wil namelijk doorgroeien naar 60.000 inwoners en werkt actief aan de versnelling van woningbouw. Een deel van die groei is gepland binnen de bebouwde kom, waaronder locaties nabij het spoor. Weert Lokaal vreest dat deze plannen in gevaar komen door de landelijke regels.
Extra veiligheidsmaatregelen
Volgens het college zijn de zorgen terecht. Door de invoering van zogenaamde aandachtsgebieden kunnen extra veiligheidsmaatregelen verplicht worden bij nieuwbouw, zoals brandwerende gevels of grotere afstanden tot het spoor. Dat maakt woningbouw duurder en mogelijk minder haalbaar. De kosten hiervan komen grotendeels terecht bij ontwikkelaars en toekomstige bewoners, wat een rem kan zetten op binnenstedelijke verdichting en woningbouwinitiatieven.
Ook het eerder opgestelde risicoprofiel voor de IJzeren Rijn is volgens het college inmiddels verouderd. Door de veranderingen in regelgeving is een actualisatie nodig om goed zicht te krijgen op de risico’s voor de omgeving.