Woensdag zijn de wieken, de kap en het staartwerk van de Weerter Sint Odamolen verwijderd. Daarmee is de restauratie van de 143 jaar oude beltmolen langs de Zuid-Willemsvaart officieel begonnen.
Plannen
De nieuwe eigenaren, René en Sophie Crins, hebben plannen om de molen nieuw leven in te blazen. Onder in de molen en in een nieuw aan te bouwen gedeelte achter het monument wordt een luxe en comfortabele woning gerealiseerd, voorzien van alle moderne gemakken.
Op de eerste verdieping komt een bijzondere vergader- en recreatieruimte, geschikt voor uiteenlopende bijeenkomsten en activiteiten. Met de plannen willen de eigenaren het karakter van de molen behouden en tegelijkertijd een nieuwe toekomst geven.
René wil de molen op termijn ook weer maalvaardig maken. Hij sluit niet uit dat hij ook nog zijn molenaarsdiploma gaat halen, zodat hij de molen zelf kan laten draaien.
‘Eindelijk!’
Toeschouwers keken woensdag tevreden toe bij het verwijderen van de molendelen. “Eindelijk! Aan de molen is veel te lang niets gedaan”, zo blikte een buurtbewoner terug op de afgelopen jaren. “Fijn dat ze de molen weer in de oude staat gaan herstellen”, vulde een andere buurtbewoner aan.
Restauratie
De Weerter molenbouwer Adriaens gaat de Sint Odamolen restaureren. De komende maanden wordt in de werkplaats op Boshoven gewerkt aan de verwijderde onderdelen. Het is de bedoeling dat de Sint Odamolen ergens volgend jaar weer in oude glorie is hersteld.
Volg de restauratie
Je kan de restauratie volgen via het Instagram-account van de Sint Odamolen.
Bekijk een video: https://vimeo.com/1194074512












Bedankt, geweldig nieuws, ik heb iets met molens.