Het college van burgemeester en wethouders van Weert stelt de gemeenteraad voor om te kiezen voor een kruispuntvariant als verkeersveilige oplossing voor de aansluiting van de hoogwaardige fietsverbinding op de Wiekendreef. Hiermee wordt afgezien van eerdere rotondevarianten, die weliswaar verkeerskundig gunstig scoorden, maar op weinig draagvlak konden rekenen en aanzienlijk hogere kosten met zich meebrengen.
Door de keuze voor een kruispuntvariant kan groen worden behouden, is de uitvoerbaarheid eenvoudiger en wordt een kostenbesparing van ruim € 600.000 gerealiseerd ten opzichte van de rotondevariant. De gemeenteraad neemt op 22 oktober 2025 een besluit over dit voorstel van het college.
Onderdeel van hoogwaardige fietsverbinding Weert-Nederweert
Het voorstel maakt deel uit van het tweede tracé van de fietsverbinding tussen Weert en Nederweert, dat loopt van de Ringbaan Oost tot aan de Wiekendreef. Voor dit deel zijn drie hoofdvarianten onderzocht. Variant C (afsluiten Helmondseweg) bleek verkeerskundig niet haalbaar. Variant A (fietspad noordzijde met rotonde) scoorde lager op comfort en veiligheid. De voorkeur gaat van het college gaat uit naar variant B: een fietspad aan de kanaalzijde met een gelijkvloerse kruising in plaats van een rotonde bij de Wiekendreef.
Volgens het college biedt deze variant een goede balans tussen verkeersveiligheid, comfort, ruimtelijke inpassing en financiële haalbaarheid. De kruispuntvariant wordt ingericht met aanvullende maatregelen zoals een 30 km/h-regime, verhoogde plateaus en duidelijke markeringen, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de motie van de gemeenteraad uit 2022 om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren.
“We kiezen voor een oplossing die veilig is én past bij de omgeving,” aldus wethouder Thomas van Gemert. “Het kruispunt biedt voldoende verkeersveiligheid, is financieel haalbaar en sluit aan bij de wensen van omwonenden. Daarmee geven we invulling aan de motie van de raad én aan het participatieproces dat we zorgvuldig hebben doorlopen. Het is nu aan de raad om een definitief besluit te nemen, zodat we de hoogwaardige fietsverbinding tussen Weert en Nederweert kunnen voltooien.”
Definitieve besluitvorming volgt in oktober
Het voorstel van het college wordt op 8 oktober 2025 besproken in de commissie Ruimte & Economie. De gemeenteraad neemt op 22 oktober 2025 het besluit. Bij instemming volgt de verdere uitwerking van het ontwerp samen met de omgeving.