Leegstand biedt kansen

Het winkelbeeld in de centrumstraten van Weert is door leegstand in de laatste jaren hard achteruitgegaan. Gelukkig blijven initiatieven en de benodigde financiering om het tij te keren niet uit. Een convenant tussen gemeente en provincie om het stadshart van Weert te versteken is inmiddels getekend; 3 miljoen euro wordt hiervoor vrijgemaakt.

Daarnaast hebben ondernemers en vastgoedeigenaren zich verenigd in de zgn BIZ. Ook hieruit komen de nodige middelen en initiatieven. Tevens draagt de gemeente Weert financieel ook serieus bij.

Naast geld is ook inmiddels de basis gelegd om zaken van de grond te krijgen. De organisatie en uitvoering komt in handen van de recent aangetreden centrummanager Paul Kooij. De revitalisering van de Weerter binnenstad is dus gestart!

Nieuwe ondernemers kunnen nu makkelijk meeliften met deze positieve ontwikkelingen. Voldoende panden staan leeg om zo iets nieuws te starten. Maar ook doorgaan op bewezen succes is een mogelijkheid. Eind 2016 maakte de kookwinkel Manger Mangiare bekend wegen pensionering van de eigenaren te gaan stoppen. Aan het succesvolle concept van kookwinkel en kookstudio lijkt een eind te komen.

“Uiteraard zijn we hard op zoek naar een nieuwe ondernemer die de zaak in de een of andere vorm wil voortzetten” vertelt de eigenaar Hans Sepers. “Want je kan met deze winkel op een van de beste plekken van Weert met daarin een prachtige keuken alle kanten op. Natuurlijk als alleen winkel maar ook als dag- of avondrestaurant. Ook voor Weert nieuwe formules als traiteur, catering, kookstudio, wijnbar of vul maar in zijn in het pand prima mogelijk. Ook de combinatie van winkel en horeca is sterk, iets wat tegenwoordig onder de noemer van “blurring” helemaal in is. Wellicht een aantrekkelijke gedachten voor een kok die het avondwerken beu begint te worden. Of gewoon iemand die lekker voor zichzelf wil gaan beginnen. Horeca kennis is natuurlijk een pre, maar kan je ook gewoon inhuren,” benadrukt Sepers.

“Maar ook voor het winkelbeeld van Weert zou een voortzetting perfect zijn,” zegt Olga de andere partner. “Dagelijks laten klanten weten het spijtig te vinden als er weer een unieke winkel uit het gezellige winkelhart van deze echt Limburgse stad zou gaan verdwijnen. En nu gemeente, provincie en ondernemers de handen in elkaar hebben geslagen is er een perfect uitgangspunt voor een succesvolle voortzetting. ”

Inmiddels heeft Centrummanager Paul Kooij zijn belangrijkste drie speerpunten bekendgemaakt. Het imago van Weert zal verbeterd worden, er komen nieuwe evenementen en natuurlijk de invulling van de leegstaande panden. En dat de aanpak serieus is blijkt nu al uit de groeiende lijst met evenementen die door het centrummanagement georganiseerd zullen worden. Naast de Braderie, Oranjeweek en Waanzinnig Winkelweekenden zijn nieuw dit jaar “Smaak van Asperge”, “Stoere Mannendag” en “Antje Festival”.

Dus potentiële ondernemers grijp je kans en lift mee met Weert.