Geen energy drinks voor kinderen

Plaats een reactie

Supermarkt Aldi doet als eerste Nederlandse supermarkt de verkoop van energy drinks aan kinderen in de ban. Vanaf 1 oktober gaat de supermarkt de bekende drankjes niet meer verkopen aan kinderen die jonger zijn dan 14 jaar.

In geval van twijfel over de leeftijd wordt kinderen gevraagd zich te legitimeren. Daarnaast gaat Aldi de klanten bij het winkelschap informeren over de mogelijke ongewenste effecten van energy drinks. Later vandaag werd ook bekend dat supermarkt Lidl het voorbeeld van de Aldi volgt. Zij willen het verbod al op 1 september a.s. instellen.

Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is positief over de stap van Aldi: ‘Energy drinks hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Terwijl we ervanuit kunnen gaan dat het -zeker gezien het hoge suikergehalte- geen gezonde keuze is. Dat Aldi als eerste supermarkt stopt met de verkoop onder de 14 jaar brengt een gezonde leefstijl voor alle kinderen dichterbij. Wij hopen dat andere supermarkten dit positieve voorbeeld zullen volgen.’

Het besluit ligt in lijn met de visie van ALDI op gezondheid. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij ALDI: ‘De bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen neemt toe. Wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen. Doordat wij energy drinks niet meer aan kinderen verkopen, stimuleren wij hen om een gezondere keuze te maken.’

College en Kwadrant

De energy drinks zijn ook populair bij de jongeren in Weert. Vooral ook omdat de Aldi dicht bij de middelbare school Het Kwadrant ligt en de Lidl bij het College. Voor een deel van de leerlingen van deze scholen zal het straks dus niet meer mogelijk zijn om energy drinks te kopen.

Maatschappelijke discussie

Energy drinks bevatten veel suiker en cafeïne. In de maatschappij gaan steeds meer stemmen op om de consumptie van de drankjes door kinderen te beperken. Het Voedingscentrum raadt het gebruik ervan door kinderen onder de 13 jaar af.

Samenwerking met JOGG

De stap van ALDI past goed bij het partnership dat de supermarkt begin dit jaar is aangegaan met Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). De komende drie jaar wordt samengewerkt om gezinnen met jonge kinderen bewust te maken van het belang van gezonde voeding.

Kan peiling niet laden.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
Geef jouw reactie