Update 23.06 – Parkeren in het centrum van Weert wordt in 2020 waarschijnlijk iets duurder. De tarieven worden geïndexeerd op basis van een inflatiepercentage van 2,4% en verhoogd op basis van de gemeentebegroting.

Ten opzichte van 2019 wijzigen er geen beleidsregels met betrekking tot mantelzorgkaarten, parkeervergunningen en gehandicaptenparkeerkaarten. Net als voorgaande jaren worden de tarieven van parkeerabonnementen, mantelzorgkaarten en parkeervergunningen geïndexeerd.

Het voorstel is om in de tarieventabel Parkeerbelastingen 2020, die wordt vastgesteld op 18 december 2019, de tarieven te indexeren met een inflatiepercentage van 2,4%, zo antwoord de parkeerregisseur van de gemeente Weert in een antwoordbrief aan DUS Weert.

Verhoging

De tarieven voor het kort parkeren worden, op basis van de voorgestelde begroting voor 2020, verhoogd van € 1,30 naar € 1,50 en het dagtarief van € 5,00 naar € 6,00. Deze verhogingen gelden voor zowel het parkeren op straat als in de garages. Voor de gehandicaptenparkeerkaart geldt dat de kosten hiervan worden vastgesteld in de tarieventabel Leges 2020. Het gaat hierbij namelijk om een ontheffing. De leges worden in zijn algemeenheid ook verhoogd met een inflatiepercentage van 2,4%.

Andere wijzigingen

In de beleidsregels voor het verlenen van parkeerabonnementen- en vergunningen in 2020 zijn de volgende zaken nieuw / gewijzigd:
1. Parkeerabonnementen zone 1 en 2 worden vanaf 2020 uitsluitend nog op kenteken verstrekt;
2. Introductie parkeertegoedkaarten voor vrijwilligers die op verzoek van de gemeente deelnemen aan beleidsvoorbereidende bijeenkomsten in het stadhuis;
3. Introductie parkeertegoedkaart voor parkeergarages;
4. De term parkeerarrangement, die geldt voor parkeergarages, is gewijzigd in parkeerabonnement;
5. Opheffing dag-abonnementen en nacht- en weekendabonnementen voor parkeergarages.

Update: verhoging op basis van begroting en inflatiepercentage.

11 REACTIES

  1. Maak elke parkeerplaats maar betalend en verhoog het maar , onderhand komt er nog minder volk winkelen in Weert , met alle gevolgen van dien.

  2. Heel erg goed. De bedoeling is natuurlijk om fietsen en andere vormen van eco vriendelijk vervoer te pushen. Bezoekers die met de trein komen kunnen fijn bij de NS een fiets huren. Goed voor de conditie, goed voor de planeet.

  3. In artikel wordt 3x de nadruk gelegd op een verhoging van 2,4%. Echter €1,30 naar €1,50 is 15,3%. Zijn ze nog 3x 2,4% vergeten te vermelden (samen 15%). In ieder geval arme winkeliers, weer 15% minder bezoekers. Gezellig naar Roermond.
    Weert blijf een kleine toegankelijke stad en bespaar geld ergens anders.

  4. Nee, gewoon online.
    Maar waarom denken mensen die in Weert wonen dat ze er zelf beter van worden als er meer mensen van buiten Weert hier komen winkelen? Toevallig een kennis/familie lid wat bij een Weerter winkel werkt?
    Dat noemen ze eigenbelang, en dat is best raar als je kijkt waar het om gaat: iets onnozels als winkelen op een bepaalde fysieke locatie.

  5. Slim zo maak je eigen gemeente minder aantrekkelijk voor toeristen . Gaan we toch shoppen in Roermond meer keuze en minder parkeer geld

  6. Er staat in dat zelfde artikel ook 3x “en verhoogd op basis van de gemeentebegroting.”
    Dus het is niet alleen een inflatie verhoging.

  7. Zoals gewoonlijk is er maar 1 reden om het parkeertarief (en of gemeentelijke belastingen) te verhogen, het sluitend maken van de begroting door meer “inkomsten” te regenereren. Misschien toch eens tijd om naar verlaging van de uitgaven te kijken. En dan niet bij het uitvoerend personeel.

Comments are closed.