SJG communicatieteam is trots

Communicatieteam SJG, vlnr. Mayke Breeuwer, Denise Noijens en Rita Peerlings

Wie door het SJG loopt, voelt dat de druk van de ketel is. De triagetent achter het ziekenhuis is weg. Het ziekenhuis is weer open voor reguliere zorg en afgelopen vrijdag is de witte ontvangsttent voor het ziekenhuis afgebroken. “We houden zeker rekening met een tweede golf. Daar zijn we nog beter op voorbereid dan we al waren”, benadrukt Mayke Breeuwer, hoofd van de communicatieafdeling.

Crisisteam
Voordat de eerste patiënt werd binnengebracht, was het crisisteam van SJG al een paar weken actief, werd er druk gemonitord en vond de verbouwing plaats van de verpleegafdeling op de vierde verdieping tot toekomstige corona-afdeling. Het crisisteam bestaat, naast bestuurder Inge de Wit, uit diverse disciplines waaronder communicatie. De samenstelling wisselde afhankelijk van de situatie. “Bij zo’n crisisoverleg komt alle informatie samen. Dan krijg je een overzicht en omdat je het zelf begrijpt, kun je het ook goed communiceren naar de medewerkers, patiënten en de buitenwereld”, vindt communicatieadviseur Rita Peerlings.

Eerste coronapatiënt
De eerste coronapatiënt werd op 9 maart binnengebracht. “Ik weet dat nog goed. Ik was net klaar met werken toen ik gebeld werd: “De eerste coronapatiënt is binnen, kom maar terug”, vertelt Mayke. Vanaf die tijd denderde de trein door. Vierentwintig uur per dag en zeven dagen in de week. Met op 1 april een piek voor de verpleegafdelingen en de spoedeisende hulp. Die dag lagen er achtendertig patiënten met corona of met coronagerelateerde klachten in het ziekenhuis. Toen reden de ambulances af en aan om patiënten naar andere ziekenhuizen te brengen. Eind mei nam het aantal opnames af en vanaf 27 mei zijn er geen nieuwe coronapatiënten meer binnengebracht.

Oefenen rampsituaties
“Dat de crisisorganisatie zo goed heeft gewerkt, komt doordat iedereen zijn rol wist. We oefenen regelmatig rampsituaties met alle disciplines,” verduidelijkt Mayke. “Je krijgt strikte protocollen en leert om in de besluitvorming niet door te schieten vanuit een soort paniek. Maar eerst te zorgen voor een goede beeldvorming, zodat je een goed oordeel kunt vellen en een goed besluit kunt nemen.” De laatste grootschalige oefening was afgelopen oktober met alle partners in Limburg samen. Een gespecialiseerd bureau was twee jaar bezig geweest om de training voor te bereiden. Het ging om een SARS-uitbraak. “Achteraf gezien een hele goede oefening. We hebben fictief besluiten moeten nemen over het opbaren van overledenen in Snowworld Landgraaf, omdat de mortuaria vol waren. We dachten toen nog, zo erg zal het in Nederland niet worden”, vertelt communicatiemedewerker Denise Noijens.

Tweede IC
Het werd niet zo erg, maar er volgde wel een spannende, hectische tijd. Iemand met een besmetting wordt gewoonlijk in een isoleerkamer gelegd. Het SJG heeft zeven isoleerkamers. “Op het moment dat de kamers vol waren, konden we de patiënten een bed geven op de net verbouwde corona-afdeling op de vierde etage”, vertelt Rita. Ook werd er een tweede Intensive Care afdeling (IC) ingericht. Dat werd de Recovery (uitslaapkamer) van de Operatiekamer. Op de normale IC lagen de coronopatiënten. Op de tweede IC lagen de spoedpatiënten die naar de IC moesten, maar geen corona hadden.

Telefoon overbelast
Dan volgt het moment dat alle reguliere zorg moet worden afgezegd. Mensen mochten alleen naar het ziekenhuis als het echt noodzakelijk was. Omdat de lockdown van kracht ging en veel mensen vanuit thuis werkten, raakte het telefoonnetwerk in heel Nederland raakte overbelast. “We merkten het bij het telefonisch overleg van het crisisteam. De verbinding haperde. Dan ga je snel schakelen. Wat kunnen we doen? Mensen kunnen niet bellen, kijken nu niet op onze website, maar wellicht wel op de online nieuwssite van WeertdeGekste. Daar contact meegezocht en zij hebben onze oproep om niet naar het ziekenhuis te bellen als het niet nodig is meteen op hun site gezet”, zegt Mayke.

Communicatie
Tijdens de corona-uitbraak zette de communicatie-afdeling vooral in op het goed informeren van de medewerkers en patiënten. “Interne communicatie wordt vaak onderschat, maar is zo belangrijk”, zegt Denise. Dagelijks stonden er op het interne communicatiesysteem JAN berichten over de huidige stand van zaken, wat er veranderd was in de werkafspraken en de geldende maatregelen. Verder zijn er honderden posters in het ziekenhuis opgehangen. Ook werden social media, de eigen website en de blog van bestuurder Inge de Wit ingezet. “We zorgden voor betrouwbare informatie en boden dat aan volgens een vast stramien. Wat we als communicatie-afdeling vooral hebben geprobeerd, is structuur aanbrengen in de brij aan informatie.”

Allemaal helden
Mayke, Rita en Denise benadrukken dat alle medewerkers van het SJG helden zijn. “Iedereen had maar 1 focus: mensen helpen. Alle medewerkers hebben zo’n veerkracht getoond.” De artsen, verpleegkundigen, maar ook de schoonmakers, de mensen van logistiek, de inkoopafdeling die moest zorgen dat er voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen waren. De mensen van Bouw & Techniek die de corona-afdeling hebben gebouwd, de poliklinieken hebben verhuisd en de bewegwijzering en bestickering hebben gedaan. De mensen van de receptie, Automatisering en de afdeling Zorg- en personeelsplanning die steeds nieuwe roosters moesten maken, maar ook de laboranten die Logistiek hebben geholpen bij het rondbrengen van pakjes en de mensen op de polikliniek die hielpen bij Spoedeisende Hulp … en zo kunnen de dames nog wel even doorgaan. “Allemaal hebben we een bijdrage geleverd. Om trots op te zijn!”
__
Een bijdrage van Arjanne van Voorst