Zinkfabriek Nyrstar intensiveert vrachtvervoer per spoor

Een vermindering van 7.200 vrachtwagenritten per jaar.

Budel-Dorplein – Zinkfabriek Nyrstar uit Budel-Dorplein en SEA-invest, één van ‘s werelds grootste exploitanten van terminals voor droge bulkgoederen, fruit en vloeibare bulkgoederen, hebben hun samenwerking uitgebreid en hebben een meerjarige overeenkomst getekend voor het verder verhogen van Nyrstar’s vrachtvervoer per spoor.

Nyrstar heeft de ambitie om de groenste transportmodus te gebruiken voor de invoer van grondstoffen en de uitvoer van afgewerkte producten en bijproducten van hun fabrieken naar de markt: het meeste gebeurt per zeeschip, binnenschip en trein.

Nyrstar onderzoekt echter voortdurend oplossingen hoe het zijn productie, producten en logistieke processen nog duurzamer kan maken en zet zich in om de uitstoot van broeikasgassen gerelateerd aan zijn activiteiten te blijven verlagen via een breed palet van acties.

7.200 vrachtwagenritten minder per jaar

Sinds juli 2010 levert SEA-invest volledige spoorwegdiensten aan Nyrstar: SEA-rail. Eigen wagons vervoeren grondstoffen van de toegewezen Antwerp Bulk Terminal (ABT) in de haven van Antwerpen naar de fabrieken van Nyrstar in Balen (B) en Budel-Dorplein.

De ABT in Antwerpen wordt momenteel aangepast om jaarlijks ongeveer 200.000 ton lading van Nyrstar Budel per spoor te ontvangen en op te slaan. Het vervoer van deze tonnage per trein vanaf september 2021 betekent een vermindering van 7.200 vrachtwagenritten per jaar.

De samenwerking tussen Nyrstar en SEA-invest is gebaseerd op de gedeelde verantwoordelijkheid om bij te dragen tot een veiliger en gezonder milieu.

Andere projecten die Nyrstar onderneemt met betrekking tot duurzaamheid in de logistiek zijn onder meer het herzien van vervoerde maximumgewichten en -afmetingen en het verhogen van het vervoer per binnenschip en bulk