Digitale reis door de ruimte bij de Montessorischool Weert

Wie op internet door de ‘ruimte’ van de Montessorischool Weert vliegt, komt allerlei filmpjes, bewerkte foto’s en digitale tekeningen tegen. Ruimteschepen die op planeten landen, buitenaardse wezens die op bezoek komen en sterrenbeelden die hun persoonlijke verhalen vertellen. Samen vormen deze buitenaardse avonturen het fascinerende eindresultaat van het innovatieve multimediaproject op de Montessorischool Weert in samenwerking met RICK.

“Zullen we van lego een ruimtevoertuig maken en die op de maan laten landen?” “Ja! Dan maken we daar een stop motion van”, roepen twee enthousiaste leerlingen naar elkaar. Zes weken geleden had nog bijna niemand op school gehoord van de begrippen stop motion, sketchpad en screencasten. Door de handige instructiefilmpjes van Martijn Van de Voort, vakdocent multimedia, raakten niet alleen de leerlingen maar óók de leerkrachten snel wegwijs in de digitale wereld.

Cultuureducatie

“We wilden een nieuw cultuureducatieproject starten maar waren vanwege alle coronamaatregelen zoekende wat passend en mogelijk was. Voor ons als school is het belangrijk dat activiteiten aansluit bij onze wereldoriëntatie. Hoe sta je in de wereld, hoe beweeg je je daarin en wat zijn je rechten en plichten? Binnen het Montessorionderwijs noemen we dat ‘Kosmisch onderwijs’. Verder willen we dat alle kinderen, van onder- tot bovenbouw, aan het project kunnen deelnemen. En dat een project niet op zichzelf staat, maar iets blijvends toevoegt”, vertelt Lieke Kessels, cultuurcoördinator op de Montessorischool Weert.

Sinds drie jaar neemt zij bij cultuureducatieve projecten het voortouw op haar school. Samen met de cultuurcoach van RICK, Johannie van Tuel, enthousiasmeerde ze haar collega’s om met multimedia aan de slag te gaan. “Net als muziek en schilderen is multimedia een kunstvorm. Ook met de computer kun je je gevoelens en gedachten vormgeven. Daarnaast vergroot het de digitale vaardigheden van onze leerlingen. Iets wat in coronatijd goed van pas komt.” 

Multimedia en heelal

Tijdens de gesprekken met RICK ontstond het idee om het multimediaproject te koppelen aan het komisch thema ‘heelal’. Zes weken lang gingen de leerlingen van groep 1 tot en met 8 aan de slag met hun leervragen over de ruimte. Voor de verwerking gebruikten ze digitale teken- en ontwerpprogramma’s, zoals Google Canvas, Stop Motion Animator, Pixlr en Sketchpad. In het begin waren de kinderen nog wat onwennig, maar gaandeweg ontdekten ze de vele mogelijkheden en creëerden ze verrassende digitale werkstukken. “Je zag ze groeien. Kinderen zitten veel achter de computer, maar voor velen was het nieuw om zelf iets op de computer te ontwerpen.”

Duurzaam

Behalve een paar webcams hoefde de school geen extra apparatuur aan te schaffen. De meeste opdrachten deden de kinderen met de reeds aanwezige digitale middelen op school. “Het positieve hiervan is dat de leerlingen hun digitale vaardigheden kunnen blijven ontwikkelen. Oók nadat het project is gestopt. Hetgeen ze leren wordt zo blijvend en duurzaam. Bovendien kunnen leerlingen de nieuwe skills toepassen bij andere momenten.” Ter illustratie noemt Lieke de mogelijkheid dat een kind bijvoorbeeld voor Moederdag een gedicht maakt en dat versiert met bloemen, getekend met een digitale tool. “Voorheen zou het kind dit met potlood doen. Maar nu beheerst hij of zij de digitale tekenvaardigheid die op elk moment ingezet kan worden.”

Leerkrachten

Niet alleen de kinderen, maar ook de leerkrachten van de Montessorischool vonden het leuk om met multimedia bezig te zijn. “Ze raakten geïnspireerd door de verfrissende ideeën van professional Martijn Van de Voort. Je merkte aan alles dat hij een expert op z’n gebied is en meedenkt om de kinderen een succesvolle ervaring te laten beleven. De instructiefilms en kant-en-klare lesbrieven waren erg bruikbaar. De leerkrachten konden meteen met het project in de klas aan de slag. Ze voelden niet de druk van weer iets nieuws te moeten verzinnen of iets extra’s erbij te moeten doen. Juist door de inzet van externe professionals  konden de leerkrachten diepgaander met het thema heelal bezig zijn.”

Het project wordt in samenwerking met RICK uitgevoerd binnen de regeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’. “Door het delen van kennis en expertise helpen we scholen om hun cultuureducatie naar een hoger plan te brengen. Professionals en vakdocenten die we inzetten, begeleiden de leerkrachten om de lesstof en vaardigheden eigen te maken en ze in de praktijk te brengen”, licht Johannie van Tuel toe.

Samenwerking

Terugkijkend op het project is Lieke Kessels zeer te spreken over de samenwerking met RICK. “Het fijne van RICK is dat ze docenten met specialistische kennis in huis of in hun netwerk hebben die meedenken met de school. Samen ideeën ontwikkelen en zoeken naar mogelijkheden. Met als resultaat: een project op maat, afgestemd op de situatie van onze school.”