Muziekvakdocent brengt verdieping in muziekonderwijs op school

Op basisschool De Schrank in Ospel hoor je vaak muziek. Iedere week laat Ank Steenvoorden, muziekvakdocent van RICK, de kinderen ontdekken hoe leuk muziek maken is en wat je er allemaal mee kunt doen. Tijdens de Kinderboekenweek begeleidt en enthousiasmeert ze de kleuters bij het zingen van een lied. Vrolijk klinkt het refrein ‘O, o, o het apenhok staat open. Wie o wie, heeft dat gedaan?’ “Klap allemaal maar mee!”

Muziekles hoort erbij

Kunst en cultuur nemen een grote plaats in op basisschool De Schrank. De school vindt het belangrijk dat de leerlingen een brede ontwikkeling krijgen. “Kinderen leren een heleboel op school. Denk aan taal en rekenen, maar muziekles hoort daar ook bij. Je hebt het allemaal nodig om mens te zijn”, zegt directeur Ans Hermans. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat muziek maken verbindt, de sociale vaardigheden versterkt, bijdraagt aan betere schoolresultaten en vooral leuk is om te doen. “Muziek stimuleert écht de ontwikkeling van een kind. Kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen, zie je ineens opbloeien. Elk kind heeft het recht om ergens goed in te zijn. Even weg te zijn uit de dagelijkse routine en energie op te doen.” Ter illustratie noemt Ans Hermans een ouder die aangeeft dat hun kind zingend thuiskwam van school en zegt: “Dit hebben we tijdens muziekles op school geleerd.” 

Muziekvakdocent

Voorheen gaven de leerkrachten de muzieklessen zelf, nu doen muziekvakdocenten dat. Zij zorgen voor meer diepgang en een doorlopende leerlijn. “In de praktijk schoot muziekles er vaak bij in. Door tijdgebrek, doordat een docent het lastig vond of er geen affiniteit mee had”, licht Ans Hermans toe. “Met de komst van de muziekvakdocent is de werkdruk van onze leerkrachten verminderd. Daarnaast zie je dat door de aanwezige vakkennis de muzieklessen meer inhoud krijgen. Ook wordt er structureel voortgeborduurd op de voorgaande lessen.”  

Muziek sluit aan

Verder staan de muzieklessen niet op zichzelf, maar worden deze geïntegreerd in de thema’s die op school aan de orde komen, zoals klimaat of woonomgeving. Ook sluiten ze aan bij bepaalde lessen zoals handvaardigheid. “Muziek zorgt zo voor meer samenhang. Op dit moment is de school bezig met het thema Giga-Groen! van de Kinderboekenweek. Voor de verschillende groepen bedenkt muziekvakdocent Ank Steenvoorden passende muzieklessen. Elke les is anders en heeft een andere dynamiek”, lacht ze. Ank Steenvoorden geeft al dertig jaar muzieklessen. Ze is afgestudeerd op hobo en algemene muzikale vorming op het conservatorium. Haar eerste muziekles gaf ze in 1989 op een basisschool in Grubbenvorst en sinds 2000 is Ank docent bij RICK. 

Mogelijk gemaakt

Vanaf 2016 maakt de school voor het muziekonderwijs onder andere gebruik van de landelijke regeling Fonds voor Cultuurparticipatie en participeert het in het masterplan voor muziekonderwijs Limburg DOOR! van de provincie Limburg. Daarnaast vindt de gemeente Nederweert cultuur belangrijk en is in 2019 het Platform Cultuur Nederweert opgericht. Dit is een samenwerkingsverband tussen de scholen van Nederweert, muziekverenigingen, de gemeente en RICK. Door al deze regelingen kunnen basisscholen, waaronder De Schrank, externe vakdocenten inhuren. Op basisschool De Schrank krijgen alle leerlingen elke week muziekles van muziekvakdocent Ank Steenvoorden.

Samenwerking verenigingen

Niet alleen met de muziekvakdocent, maar ook met de samenwerking met RICK en de plaatselijke muziekverenigingen is basisschool De Schrank blij. Zo heeft de school meegedaan met het project Blaasmuziekwinkel. Onder begeleiding van leden van een muziekvereniging mochten de leerlingen verschillende muziekinstrumenten bespelen en uitproberen. 

Het project werd afgesloten met een optreden in hotel en eetcafé De Vlik in Ospel. “Kinderen die anders nooit in aanraking komen met instrumenten of een muziekvereniging, komen op deze manier met elkaar in aanraking”, zegt Ans Hermans. 

Samenwerking RICK

Een ander project waar basisschool De Schrank aan meedoet is RICK Rockplein. Hierbij treedt de popband van RICK op school op en ervaren de leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 wat een echt popconcert is. Ter voorbereiding op het concert hebben de vakdocenten van RICK, de leerkrachten en leerlingen van de scholen geholpen met het instuderen van de liedjes. De kinderen kunnen de liedjes enthousiast en uit volle borst meezingen. “Ik vind het belangrijk en fijn dat RICK het muziekonderwijs op de basisscholen oppakt. Zij zijn de kartrekkers, die zeggen: ‘Wij regelen dat voor jullie’. Zelf komen we daar niet aan toe en/of we missen de vakkennis. Het huidige muziekonderwijs zou ik als kind heel leuk gevonden hebben.” 

Ondertussen gaat de muziekles in de kleuterklassen verder. “Meisjes en jongens, we gaan het liedje van ‘O, o, o het apenhok staat open’ nog een keer zingen. Doe maar mee.” Het enthousiasme van muziekvakdocent Ank Steenvoorden werkt aanstekelijk. Even later zingt iedereen mee en kun je het plezier van de gezichten aflezen.