Waarom is de gemeente Weert niet aangesloten bij de BuitenBeter-App?

Algemeen Weert 4 reacties 3 min. leestijd

Met de BuitenBeter-App meld je een probleem snel en gemakkelijk bij je gemeente, meteen op de plek en het moment waarop jij het signaleert. Afval dat buiten containers is gedumpt bijvoorbeeld, vandalisme of andere misstanden in de openbare ruimte.

Als je gemeente zich bij het netwerk heeft aangesloten, kan zij je melding via deze weg eenvoudig in behandeling nemen én je op de hoogte houden van de status ervan. Dat is in Weert echter niet het geval, want de gemeente Weert heeft zich niet aangesloten bij het netwerk van de BuitenBeter-app. Waarom niet?

Meldingen worden wel in behandeling genomen

De fractie DUS Weert stelde er vragen over. Opvallend is namelijk dat in het berichtenblad van de wijkraad Graswinkel van afgelopen zomer een bericht stond over de app. De gemeente geeft dan ook aan meldingen die binnenkomen via de BuitenBeter-app wel in behandeling te nemen. Deze meldingen komen binnen via de mail en worden van hieruit werkt in het zaaksysteem, net zoals de meldingen die via andere kanalen worden gedaan. Als de melder via de app heeft aangegeven dat contact per telefoon wenselijk is, zal er vanuit de vakafdeling bovendien een telefonische terugkoppeling plaatsvinden naar de melder.

Drie redenen om niet deel te nemen

Toch sluit de gemeente Weert zich niet aan bij het platform van de BuitenBeter-app, waardoor de status van meldingen niet via de app te volgen is. De gemeente geeft hiervoor drie redenen:

  1. De app moet apart geïnstalleerd worden.
  2. Burgers moeten eraan denken de app te gebruiken wanneer ze een melding willen doen.
  3. Voor de gemeente zitten er abonnementskosten aan verbonden om de melding rechtstreeks te koppelen aan het zaaksysteem.

Daarnaast geeft de gemeente aan de website zo te hebben ingericht dat een melding openbare ruimte eenvoudig en snel gedaan kan worden. De knop om een melding te doen staat vrij bovenaan de homepagina en het meldingsformulier werkt goed op mobiele apparaten. Bovendien komen de meldingen in het zaaksysteem terecht, waar burgers met hun DigiD zelf ook op kunnen inloggen om de status van hun melding te volgen.

De gemeente ziet de BuitenBeter-app dan ook als een extra kanaal, terwijl zij mensen juist wil stimuleren via de website melding te doen. In haar visie is er dus geen externe app nodig, nog los van de extra kosten daarvoor.

Peiling

Wat vind jij?

Zou de gemeente Weert zich moeten aansluiten bij de BuiterBeter-app?

Bekijk je dit bericht via de app en wil je stemmen op de poll? Klik dan hier.

Deel dit bericht
4 reacties