Q-Park gaat storingsdienst overnemen van gemeente

Plaats een reactie

Storingen en calamiteiten bij de zes parkeergarages en parkeerterrein Centrum-Noord in de gemeente Weert worden binnenkort opgelost door Q-Park. Het college van B&W heeft ingestemd met een voorstel om de storingsdienst van de gemeente over te dragen aan het bedrijf.

Storingsdienst te kwetsbaar

De zes gemeentelijke parkeergarages en het parkeerterrein Centrum-Noord zijn sinds maart 2020 aangesloten op de centrale meldkamer van P1. Deze meldkamer is verantwoordelijk voor de afhandeling van de intercomoproepen van parkeerders. Storingen en calamiteiten die via deze eerste lijn gemeld worden, worden momenteel in de tweede lijn opgelost door de storingsdienst van de gemeente Weert. Deze bestaat uit twee personen: de parkeerbeheerder en een piketmedewerker van de afdeling Openbaar Gebied.

Het is echter niet verantwoord dat zij gedurende het jaar met twee personen 24/7 de storingsdiensten draaien. Zeker in het geval bij verlof of ziekte zorgt dit voor te grote uitdagingen. Vanwege de complexiteit van de parkeerapparatuur is het echter niet mogelijk om intern de storingsdienst uit te breiden met nieuwe piketmedewerkers: alleen de twee huidige medewerkers beschikken vanwege hun jarenlange ervaringen over de benodigde specifieke kennis.

Om die reden is er een voorstel ingediend om de storingsdienst voor de zes gemeentelijke parkeergarages en parkeerterrein Centrum-Noord over te dragen aan Q-Park. Dit bedrijf beheert meerdere parkeergarages met soortgelijke parkeerapparatuur in de regio en beschikt over landelijke ervarenheid met de complexiteit van storingsdiensten.

Wat betekent dat voor de huidige storingsdienst?

Door de overname van de storingsdienst door Q-Park hoeft de huidige parkeerbeheerder geen overuren meer te draaien. Zijn huidige takenpakket wijzigt verder niet: de beheerder blijft er overdag op toezien dat schoonmaak, storingsdienst, beheer en onderhoud aan technische installaties en parkeerapparatuur door externe partijen conform afspraak worden uitgevoerd. Daarnaast blijft hij het eerste aanspreekpunt bij incidenten, bijvoorbeeld voor het veiligstellen van camerabeelden.

Naast de parkeerbeheerder draait nog één medewerker van de afdeling Openbaar Gebied piketdienst. Deze piketdienst vervalt dus ook. Het voordeel is dat de betreffende medewerker in zijn dagelijkse werkzaamheden (die niet gerelateerd zijn aan parkeren) niet meer onderbroken wordt vanwege het oplossingen van storingen en calamiteiten in de parkeergarages.

Wat verandert er voor parkeerders?

De wijziging van de storingsdienst heeft geen directe invloed op de parkeerders in de garages. Bij calamiteiten en storingen nemen parkeerders, net als in de huidige situatie, contact op met de meldkamer van P1. Van hieruit zullen storingen en calamiteiten binnenkort dus worden doorgestuurd naar Q-Park, dat zorg zal dragen voor de oplossing ervan.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
Geef jouw reactie