Thuiszorgorganisatie moet stoppen van de gemeente

6 reacties
Foto via Depositphotos (daisy-daisy)

De gemeenten Weert, Nederweert en Leudal werken samen in de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Die wet beschrijft onder meer de producten en diensten waaraan gemeentes moeten voldoen om hun burgers zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. Denk daarbij aan (thuiszorg)diensten, zoals hulp bij het huishouden, verzorging & verpleging, begeleiding, hulpmiddelen en dagbesteding. Voor de uitvoering van die diensten sluiten de gemeentes contracten af met zorgaanbieders en die contracten worden regelmatig geactualiseerd. Bij de actualisering van het contract ‘hulp bij het huishouden’ is dit nu verkeerd gegaan. Met grote negatieve impact als gevolg, voor alle partijen. Vierenzestig klanten en dertien medewerkers moeten op zoek naar een andere zorgaanbieder.

Wat ging er fout?

De organisatie ‘Poetszorg, poetsen met een praatje’ mag van het inkoopbureau van de drie gemeentes niet meer meedoen omdat zij aan één bepaalde toetredingseis niet voldoet. Zo kan Poetszorg weliswaar een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering overleggen, maar geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Dat komt omdat Poetszorg als poetsspecialist alleen maar poetst en geen andere (zorg)diensten aanbiedt. En voor poetsen alleen is het in Nederland niet mogelijk een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Het besluit is extra zuur omdat diezelfde aanbestedingseis was opgenomen in de contractactualisatie in 2020, en toen mocht Poetszorg wel naar ieders tevredenheid doorleveren. 

Niemand wil dit

Hoewel de contractactualisatie noodzakelijk was, was het zeker niet de bedoeling dat er zorgaanbieders zouden afhaken. In een krappe arbeidsmarkt moeten nu 64 tevreden klanten – Poetszorg scoort als klanttevredenheidscijfer een 7,8 gemiddeld – worden ondergebracht bij andere zorgaanbieders en het is nog maar de vraag hoeveel van de dertien medewerkers in de betreffende gemeentes actief zullen blijven in de zorg. 

Daarnaast was Poetszorg nagenoeg de enige zorgaanbieder die tijdens de vakantieperiode kon doorleveren en nieuwe klanten van hulp kon voorzien.

Mogelijke oplossingen

‘Poetszorg, poetsen met een praatje’ heeft tal van oplossingen aangereikt in de hoop dat de gemeentes bereid zouden zijn een oplossing te vinden, omdat uitsluiting van Poetszorg voor niemand goed is. De gemeentes zijn daar echter niet op ingegaan. Het lijkt erop dat zij het moeilijk vinden om toe te geven dat zij een aanbestedingskader hebben gehanteerd dat niet specifiek van toepassing is op de werkzaamheden die het betreft, zijnde die van huishoudelijke ondersteuning. 

Hoe nu verder?

Van belang is nu dat de klanten de hulp blijven ontvangen die nodig is en dat de medewerkers hun werkzaamheden bij hun klanten kunnen blijven uitvoeren. Daarom heeft Poetszorg haar medewerkers geïnformeerd naar welke collega-zorgaanbieders zij samen met hun klanten kunnen overstappen. 

De klanten van Poetszorg zijn op 12 november door de gemeentes geïnformeerd. In 2023 zal duidelijk worden wat de effecten zijn voor continuïteit van de huishoudelijke ondersteuning.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
6 reacties